مدیریت خبر تا ساعت 24؛ فرایندهای پشت پرده بزرگ ترین سازمان خبری ایران

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه باقرالعلوم (ع) اردوی علمی بازدید از مراکز خبری صداوسیما، باشگاه خبرنگاران جوان و شبکه خبر را برگزار کردند. در این بازدید، فرآیندهای مدیریت خبر، مشکلات خبرنگاران و نقش رسانه ملی در روایتسازی خبری مورد بررسی قرار گرفت.
بازدید از خبرگزاری صداوسیما؛ آشنایی با فرآیند تولید خبر
دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در طبقه اول ساختمان شیشهای رسانه ملی با دکتر خان محمدی، سردبیر ارشد جرس شبکه خبر، جلسهای داشتند که در آن فرآیند تولید خبر تشریح شد. دکتر خان محمدی توضیح داد که خبرنگاران این واحد شامل خبرنگاران خارجی، نمایندگان استانها و خبرنگاران آزاد هستند و بیشتر خبرها در تهران تولید میشود. وی افزود: در شبکه خبر بیش از ۴۵ میز تخصصی وجود دارد که هر کدام حوزه خبری خاصی را پوشش میدهند.» همچنین، فرایند پیش تولید در بخش جرس (جریانسازی، رصد، سیاستگذاری) در مرحله مدیریت پیش از تولید و انتشار انجام میشود تا گزارشهای خبری با توجه به سیاست ها و اولویتهای روز تقسیم و تعیین شود.
حجتالاسلام دکتر محمد مهدی محققی، استاد درس مدیریت خبر دانشگاه باقرالعلوم (ع) در این جلسه به توضیح مراحل پیشتولید، تولید، انتشار و بازخوردگیری در مدیریت خبر پرداخت و بر ضرورت توجه به پس فرست و نیازشناسی مخاطب تاکید کرد. وی با بیان این که مراحل فراوری خبر، از انتخاب سوژه تا انتشار، نیازمند دقت، اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی است گفت: «فرایند رصد، تولید، پردازش و انتشار اخبار تحریریه های خبری از طریق برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت انجام میشود. این فرایند پیچیده با هدف تأثیرگذاری بر مخاطبان و در راستای اهداف و سیاست های کلان هر رسانه، توسط سردبیران، دبیران و خبرنگاران به اجرا درمیآید و چارچوب اصلی فعالیتهای خبری را شکل میدهد.» در پایان این جلسه با اهدای لوح یادبود از زحمات آقای خان محمدی و همکارانش تقدیر به عمل آمد.
بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان؛ چالشهای خبرنگاری
در بخش دوم بازدید، دانشجویان با فعالیتهای خبرنگاران در باشگاه خبرنگاران جوان آشنا شدند. مهدی حاجتپور مدیر اداره اخبار باشگاه خبرنگاران جوان ، مشکلات خبرنگاری را تشریح کرد و گفت: «گاه خبر آماده پخش است، اما به دلایل خاص از دستور کار خارج میشود.» وی افزود: «در رویدادهای پیش بینی نشده، برای اطمینان از صحت خبر، همزمان با منابع گوناگون تکمیلی مانند فراجا، آتشنشانی و هلالاحمر تماس گرفته میشود و در حوادث مهم مانند حادثه بندر شهید رجایی خبرنگار حضوری به محل اعزام میشود.»
بازدید از شبکه خبر؛ گستردگی و تنوع پوشش خبری
شبکه خبر با ۳۸ بخش خبری و ۱۰ ساعت پخش خبری، به صورت 24 ساعته فعال است و زیرنویس ۲۴ ساعته در موضوعات خبری از جمله سیاسی، اقتصادی، ورزشی و مذهبی ارائه میشود. این شبکه استودیوهای ویژهای در مراکز فوریتهای پلیس، حمل و نقل و آتشنشانی تهران راهاندازی کرده و اخبار را بهصورت زنده پخش میکند. مسئول میز زبان فارسی، آقای وثوقیراد، به تأکید مقام معظم رهبری بر صیانت زبان فارسی اشاره کرد و گفت: «باید از ورود واژگان بیگانه جلوگیری کنیم.» مسئول میز فضای مجازی، سرکار خانم راهنما نیز به مسائل مهم فضای مجازی پرداخت و گفت: «نظام مسائل فضای مجازی شامل حکمرانی، هوش مصنوعی، بازیهای رایانهای و موضوعات داغ شبکههای اجتماعی است. تأکید بر پیامرسانهای بومی طبق سند شبکه ملی اطلاعات اهمیت دارد.» وی افزود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تنظیم سند پیشگیری از نشر اخبار جعلی تأکید دارد و برنامه گیجگاه به روشنگری درباره شایعات داغ اختصاص دارد.»
جلسه با معاون سیاسی صداوسیما؛ نقش رسانه ملی در روایتسازی خبری
در جلسهای با دکتر حسن عابدینی، معاون سیاسی صداوسیما، وی به فعالیتهای متنوع شبکه خبر اشاره کرد و گفت: «اخبار رهبر معظم انقلاب، فعالیت قوا و نیروهای مسلح توسط واحد سیاسی تأیید و پخش میشود. در صورت وقوع خبر فوری، آنتن شکسته شده و خبر فوری پخش میشود اما نظارت کاهش نمییابد.» وی افزود: « از جمله برنامه های تحلیلی شبکه خبر، میز اقتصاد، گفتگوی ویژه، صف اول، جهان امروز هستند».
حجتالاسلام دکتر محمد مهدی محققی، استاد درس مدیریت خبر دانشگاه باقرالعلوم (ع) در این جلسه با تجلیل از زحمات شبکه خبر و با اشاره به پیشینه علمی، حرفه ای و تعهد انقلابی دکار عابدینی بیان کرد: «شبکه خبر رسانه مرجع خبری نظام است و صداوسیما در خط مقدم رویارویی رسانهای با امپراتوری رسانهای صهیونیسم قرار دارد.» وی افزود: «دانشگاه باقرالعلوم (ع) با رویکرد نوین در آموزش و پژوهش، به تربیت نخبگان متعهد و متخصص میپردازد و هدف آن تربیت نظریهپردازان و مدیران رسانهای تراز انقلاب اسلامی است». وی با بیان این که شبکه خبر رسانه حرفه ای و موجب افتخار جامعه خبری داخلی است، ادامه داد: «بنده به نمایندگی از فعالان خبری حوزوی از اقدامات شما و همکارانتان تقدیر و تشکر دارم. جایگاه و الگو بودن رسانه ملی باعث می شود جامعه خبری داخلی سازمان خبری صدا و سیما را مورد توجه قرار دهد.»
دکتر عابدینی در پاسخ به پرسشها گفت: «من ۶ سال در ژاپن بودم و با سازوکار رسانهای خارج کشور آشنا هستم. ما باید دیدگاه واقعبینانه به رسانه داشته باشیم و سیاستهای نظام را مد نظر قرار دهیم. ما جزء تصمیمسازان هستیم و خودمان اخبار را سیاستگذاری و تنظیم میکنیم.» وی افزود: «گاه به دلایل حفظ امنیت ملی نمیتوان تمام جزئیات رویدادها را منتشر کرد که این شیوه در تمام دنیا وجود دارد.» وی تأکید کرد: «ما وظیفه داریم از دولت حمایت کنیم و هر روز حداقل در یک بخش خبری به پیشرفتهای کشور بپردازیم.» در پایان، دکتر عابدینی با اشاره به حجم سنگین عملیات روانی کنونی دشمن ،درخواست همکاری در مسائل رسانهای را مطرح کرد.
این بازدید علمی که با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه این دانشگاه برگزار شد، فرصتی بود تا دانشجویان مدیریت رسانه با چالشها، ساختارها و نقش رسانه ملی در خبررسانی آشنا شوند و تعامل نزدیکتری با فعالان رسانهای کشور داشته باشند.