۲۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۷۸۱۸۱

نخستین شماره رهنامه پژوهش منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین شماره رهنامه پژوهش از سوی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور منتشر شد.
رهنامه پژوهش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین شماره از فصلنامه رهنامه پژوهش با عنوان «آموزش‌ پژوهش‌گرا، چیستی و چرایی» است که از سوی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، ویژه پاییز 88 منتشر شد.

این فصلنامه که در گذشته با عنوان «خشت اول» منتشر می‌شد این‌بار با متدی جدید و قالبی شیوا و جذاب فعالیت پژوهشی و علمی خود را ‌آغاز کرده است.

رهنامه پژوهش در هفت بخش گفت‌ و‌ شنود، کند‌ و ‌کاو، گشت‌ و گذار، با نخبگان جوان، روان‌شناسی پژوهش، حسن ختام و سیره بزرگان ترتیب یافته است.

«رهنامه همان خشت اول است»، «هدف از خوب درس خواندن در مرحله سطح، فهم درست متن است»، « تبیین ماهوی نظام آموزش پژوهش محور»، «مدرسه علوی؛ نامی آشنا برای پژوهشگران جوان»، «کلمات رهبری»، «زندگی‌نامه علامه سید مرتضی عسکری(ره)» و «متن مصاحبه چاپ‌ نشده با حضرت آیت الله سبحانی» مهم‌ترین عناوین نخستین شماره از رهنامه را تشکیل می‌دهد.

در سرمقاله این نشریه از سر‌دبیر می‌خوانیم: رهنامه پژوهش برای رهنمایی پژوهش طلاب عرصه‌های دشوار، نوپیدا و مباحث نظری و عملی متعددی پیش رو دارد. برای رونق این بازار و تعالی بیش از پیش حوزه‌های علمی و بالندگی طلاب در این راستا نیازمند مساعدت و عنایت تمامی بزرگان و دانشوران و فضلای حوزه هستیم مبادا که در این مرحله بی خضر بمانیم.

این نشریه در گفت وگویی با حجت الاسلام والمسلمین محمد عندلیب آورده است: بهترین نوع درس خواندن این است که یک طلبه آن متنی را که باید فردا استاد تدریس کند پیش مطالعه کند. این یکی از همان سنت‌هایی است که کم کم دارد فراموش می‌شود و دیگر این‌که حضورت در کلاس جدی باشد؛ یعنی غیبتش کم و حضور هم حضور دقت.

همچنین ‌گفت‌وگو گو با حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی، معاون آموزش حوزه‌های علمیه را شاهد هستیم که در بخشی از آن می‌خوانیم: اگر بنا باید استاد بیاید، یک متن سنتی را القا کند، نهایت به فراگیر خود مأموریت می‌دهد که راجع به این موضوعات چند تا کتاب هم ببیند. این را قبلا هم طلبه‌ها انجام می‌دادند. در نظام آموزشی ما، طلبه‌ فاضل غیر از کتابی که استاد القا می‌کرد چند تا کتاب هم می‌دید. آن وقت نمی‌نوشت ولی حالا انتظار داریم چند صفحه هم بنویسد!

دربخش رکن آموزش پژوهش محور آمده است: دو نگاه به مهارت‌های پژوهشی وجود دارد یک نگاه سطحی که مثلا ما دو واحد روش تحقیق به واحد درسی اضافه کنیم و یک نگاه کارشناسی مثل این که مطالب را به گونه‌ای در متن درسی‌مان بگنجانیم که به ترکیبی اتحادی در درس‌ها منجر شود.

«فرایند یاد دهی ـ یادگیری در مدارس با رویکرد پژوهش محور»، «مؤاخذه مع‌الغیر»، «آشنایی با مشاهیر: آخوند خراسانی»، «ویژگی‌های یک درس نومنه و پژوهش‌گرا»، «جایگاه شعر و هنر مدرن در حوزه» و«شعر‌هایی برای امام رضا(ع)» عناوین دیگر فصلنامه رهنامه پژوهش است.

گفتنی است، شماره نخست رهنامه پژوهش از سوی اداره امور پژوهشی مدارس معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور اسفند امسال، با مدیر مسؤولی سید علی عماد و سردبیری مهدی محقق‌فر، ‌در 82 صفحه‌ راهی بازار نشر شد./918/ن601/ع

ارسال نظرات