۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۶۴۱۰۴۱
جهانگیری:

ایجاد شرایطی که منجر به فرار مغز‌ها شود، خیانت به کشور است

ایجاد شرایطی که منجر به فرار مغز‌ها شود، خیانت به کشور است
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه نیروی انسانی زبده و تحصیلکرده سرمایه‌ای گرانبها‌تر از نفت است، گفت: ایجاد شرایطی که منجر به فرار مغز‌ها شود، خیانت به کشور است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگیری بعداز ظهر امروز (شنبه) در مراسم تجلیل از برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره دانشجوی نمونه، به کارهای بزرگی که دانشگاه های کشور در سطح منطقه ای و بین المللی انجام داده اند اشاره کرد و گفت: امروز دانشگاه های ما رتبه نخست را در بین کشورهای اسلامی و منطقه دارا هستند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران تا پیش از این همواره به عنوان کشوری دارای ذخایر و منابع طبیعی نظیر نفت شهرت داشته است، اظهار داشت: در کنار همه فرصت ها و ظرفیت ها، بزرگترین سرمایه کشور، جوانان، نخبگان و مغزهایی هستند که می توانند آینده کشور را رقم بزنند.

وی ضمن تبیین شرایط خطیر، پیچیده و دشوار اقتصادی کشور به خاطر تحریم های سخت آمریکا، گفت: تلاش دشمنان برای فروپاشی اقتصاد ایران با راهکارهایی که پیش بینی کرده بودیم به شکست منجر شده است. اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی توانسته است ما را در برابر تکانه های بیرونی مانند تحریم مقاوم کند و تاب آوری کشور و مردم را بالا ببرد.

جهانگیری یکی از مهمترین جهت گیری های سیاست های اقتصاد مقاومتی را رویکرد دانش بنیان شدن اقتصاد کشور توصیف کرد و با اشاره به اینکه در چند سال اخیر جلسات متفاوتی با مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز روسای دانشگاه ها برای تحقق دانش بنیانی اقتصاد برگزار شده است، گفت: امروز تقریباً‌ در کنار همه دانشگاه های اصلی کشور، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ایجاد شده تا ایده های نخبگان به سرعت تبدیل به طرح، ایجاد شرکت و تولید شود.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: محصولات شرکت های دانش بنیان کشور با افتخار قابل ارائه در بازارهای بین المللی است و من امیدوارم این روند با قوت ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه امروز باید به دنبال دانش بنیان کردن بنگاه های بزرگ و اقتصاد ایران باشیم، گفت: با اینکه تلاش بسیاری انجام شد تا ایران نتواند نفت بفروشد اما اقتصاد ایران که حجم تجارت آن 200 میلیارد دلار است و نفت نیمی از این تجارت را در اختیار داشت، در برابر فشارها تاب آورد و دلیل آن حتماً وجود صنایع و توانمندی هایی در عرصه های مختلف از پتروشیمی تا فولاد، صنایع غذایی تا سایر بخش های تولیدی است.

جهانگیری تاکید کرد: دانشگاه ها باید برای دانش بنیان شدن اقتصاد کشور ورود پیدا کنند تا آثار نوآوری و مغز انسان ها در تولیدات این شرکت ها اثرگذار باشد.

معاون اول رییس جمهور جهت گیری دیگر سیاست های اقتصاد مقاومتی را رها شدن اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی و منابع طبیعی ارزیابی کرد و گفت: باید در یک بازه زمانی چند ساله اقتصاد کشور از منابع نفتی منفک شود اما نباید تصور کنیم وقتی 50 درصد از اقتصاد یک کشور قرار است کنار برود این اقتصاد کوچک شود زیرا با کوچک شدن کیک اقتصاد سهم مردم از آن کاسته می شود.

وی ادامه داد: هنر این است که اقتصاد کشور سالانه به اندازه رشد جمعیت و حتی بیشتر از آن بزرگتر شود که در این صورت مردم احساس رفاه بیشتر و زندگی بهتری خواهند داشت.

جهانگیری افزود: کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی به معنای کوچک کردن اقتصاد کشور نیست؛ زیرا اگر اقتصاد کوچک شود، زندگی و معیشت مردم نیز سخت تر خواهد شد. کاهش اتکا به نفت یعنی باید درآمد دیگری را جایگزین درآمدهای نفت کنیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: برخی افراد معتقدند اتکا به معادن می تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که معادن نیز مانند نفت جزو منابع طبیعی کشور محسوب می شوند که هر کدام ذخیره ای محدود دارند و روزی تمام خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه تنها منبعی که می تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای متکی به منابع طبیعی کشور باشد، مغز، دانش و قدرت خلاقیت و نوآوری جوانان است، خاطر نشان کرد: ایران از نظر نیروی جوان تحصیلکرده، از فرصتی استثنایی برخوردار است اما متاسفانه هنوز در کشور آن طور که باید جا نیفتاده که نیروی انسانی زبده و تحصیلکرده سرمایه ای گرانبها تر از نفت و سایر منابع طبیعی است.

جهانگیری خاطر نشان کرد: کسانی که در مسیر فعالیت نیروی انسانی و نخبگان کشور اخلال می کنند، اگرچه ممکن است اقدامات آنها از سر دلسوزی باشد اما در واقع مانند کسانی هستند که درآمدهای نفتی کشور را تحریم کرده اند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه سفر نخبگان و نیروهای تحصیلکرده کشور به خارج و بازگشت به وطن پس از کسب دانش و تجربیات بیشتر برای خدمت به کشور، امری مثبت و مفید است اما اینکه عده ای شرایط کشور را به گونه ای فراهم کنند که ایران جزو کشورهایی باشد که میزان فرار مغزها در آن بالاست، این جفا و خیانت به کشور است.

وی تصریح کرد: وظیفه دولت و مجموعه حاکمیت این است که حرمت نیروهای علمی کشور را حفظ کنند و شرایط را به گونه ای مهیا سازند تا نخبگان کشور بتوانند از ظرفیت های علمی خود برای توسعه کشور استفاده کرده و خلاقیت و دانش خود را در راه بهبود اقتصاد و رفاه مردم بکار گیرند.

جهانگیری با اشاره به طرح برخی مطالبات در مراسم از سوی نمایندگان دانشجویان برتر گفت: قول ها و تعهداتی که در این جشنواره ها داده می شود، حتما باید عملیاتی شوند. وعده هایی که سال گذشته به دانشجویان داده شد نیز اگرچه ممکن است برخی از این تعهدات قدری با تاخیر محقق شود اما این تعهدات و وعده ها سرجای خود باقی است و باید اجرا شوند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل محدودیت ها و فشارها، دولت نتوانسته آن گونه که شایسته اعضای هیئت علمی دانشگاه ها است به آنها توجه کند، تصریح کرد: در هفته های گذشته تصمیماتی در دولت اتخاذ شد که پرداخت های فوق العاده 50 درصدی به بخش کارشناسان دولت انجام شود.

وی افزود: در خصوص افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها نیز توافقاتی صورت گرفته که این توافقات حتماً تا اسفندماه سالجاری به جمع بندی نهایی خواهد رسید که لازم است وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این موضوع را پیگیری کند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته این پرداخت ها با توجه به جایگاهی که اعضای هیئت علمی دانشگاه ها دارند منتی بر سر آنها نیست زیرا در مقایسه با شرایطی که آنها می توانند در خارج از کشور برای خود رقم بزنند، این پرداخت ها جزو ضعیف ترین پرداخت ها محسوب می شود اما با این وجود این عزیزان عاشقانه و با علاقمندی در کشور مانده اند و مشغول خدمت هستند.

جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با استقبال از طرح ها و پیشنهادات دانشجویان برتر و نخبه کشور گفت: این عزیزان می توانند طرح های خود را از طریق وزارت علوم با دستگاه های مرتبط مطرح کنند و چنانچه نیاز به پیگیری بیشتر باشد، شخصاً‌ آمادگی دارم که این طرح ها را پیگیری کنم.

در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن قدردانی از حمایت معاون اول رییس جمهور از برنامه های پیشگیرانه این وزارتخانه در جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا نظیر لغو پروازهای مسافری به چین، موفقیت های ایران در عبور از بیماریهای فراگیر در سالهای گذشته را برشمرد و گفت: ملت ایران مطمئن باشند با بسیج همه امکانات کشور بویژه حضور جامعه پزشکی ویروس کرونا را به زودی مهار خواهیم کرد.

وی با اشاره به تاریخچه شکل گیری دانشگاه های علوم پزشکی کشور، موضوع مهاجرت نخبگان علمی کشور و تلاش برای نگهداشتن دانشجویان برگزیده را یادآور شد و گفت: همه باید در کنار هم برای توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز برگزاری این جشنواره را گامی در جهت شناساندن دانشجویان نمونه به جامعه ارزیابی کرد و گفت: تلاش ما این است که صاحبان فکر و اندیشه به جای نشستن پشت میزهای اداری در فضاهایی مشغول به کار شوند که نتیجه عملکرد آنها توسعه هر چه سریعتر کشور باشد.

صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان و دبیر کمیته بیست و هشتمین دوره انتخابات دانشجوی نمونه نیز گزارشی از روند انتخاب و شاخص های درنظر گرفته شده و حضور دانشجویان از دانشگاه های مختلف کشور در این جشنواره ارائه کرد.

همچنین در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور به تعدادی از دانشجویان برگزیده لوح تقدیر اهدا شد.

محمد قمین
ارسال نظرات