۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۷۱۳۱۷۱
آیت الله اعرافی تاکید کرد؛

لزوم ورود قاطع دستگاه‌های فرهنگی برای حل معضلات شهر مقدس قم

لزوم ورود قاطع دستگاه‌های فرهنگی برای حل معضلات شهر مقدس قم
امام جمعه قم با گلایه از وضعیت نابسامان فرهنگی گفت: معالجه بخشی از موج‌های فساد که عمده آن برنامه ریزی شده این است که دستگاه‌های مسؤول تلاش بیشتری کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، امام جمعه شهر مقدس قم پشتوانه تقوا در وجود انسان را عقائد محکم، شناخت‌ها و معرفت‌های دقیق و درست دانست و توضیح داد: در آیات قرآن اشاره شده است که پشتوانه تقوای شما این است که بدانید که شما در محضر خدا قرار دارید، بدانید علم خدا و آگاهی خدا تمام شؤون شما را در برگرفته است.

وی افزود: این آگاهی زمینه ساز رشد و کمال آدمی است و همواره باید دانست که در پیشگاه خدا هستیم، علم و آگاهی خدا بر تمام زوایای وجود ما احاطه دارد، از اعماق وجود و ناخودآگاه و خودآگاه ما بی‌هیچ کم و کاستی در پیشگاه علم خدا و دوربین‌های دقیق دستگاه ربوبی قرار دارد که این اطلاع از علم خدا سازنده شخصیت ماست.

آیت الله اعرافی با اشاره و گرامیداشت هفته قوه قضاییه، شهدای هفتم تیر و شهید آیت الله بهشتی ابراز داشت: چند دهه از شهادت این عالم عالی‌قدر گذشته است که همچنان جایگاه این فقیه بزرگ و متفکر گرانقدر عالم اسلام دانسته نشده؛ چند ماه قبل از ارتحال مرحوم آیت الله مصباح یزدی روزی یکی دو ساعت محضر ایشان بودم و که بخش مهمی از صحبت‌های ایشان درباره ابعاد فوق العاده شهید بهشتی بود.

وی افزود: آیت الله مصباح به سادی تمجید نمی‌کردند و نکات دقیقی درباره شخصیت بهشتی فرمودند اینکه شهید بهشتی ۵۰ سال آینده را می‌دید و از جوانی یک انسان فکور، مجاهد و ایثارگر بود که پای آرمان‌های امام ایستاده بود.

امام جمعه شهر مقدس قم با قدردانی از تلاش‌های دست اندکاران کارکنان و قضات محترم دستگاه قضایی اظهار داشت: اقدامات مهمی که دستگاه قضایی و ریاست آن دنبال می‌کنند در خور تحسین است.

وی افزود: اهتمام به تکمیل و اجرای سند تحول قوه قضاییه، تأکید بر سرعت همراه با دقت در دادرسی و فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی، که ستودنی است و می‌تواند اعتماد مردم را به خود جلب کند، رویکرد علمی و تحقیقی که قوه قضاییه در امتداد حوزه و دانشگاه باید آن را مورد توجه قرار دهد، چهارم تقویت رویکرد اجتماعی، آسیب شناسی و پیشگیری، پنجم کمک به صنعت و تولید و در آخر توجه جدی به سلامت دستگاه قضایی است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت حمایت دستگاه قضایی از سوی قوای دیگر خاطرنشان کرد: امکانات لازم برای به روز شدن دستگاه قضا با پیاده شدن فناوری‌های جدید و پاسخگویی دستگاه قضا به مردم پشتیبانی‌هایی فراتر از وضع موجود را نیاز دارد.

وی با بیان اهمیت موضوع مدیریت مصرف آب و برق ادامه داد: ما از دولت محترم به دلیل برنامه‌هایی که در این دو قلمرو دارد و تلاشی که انجام می‌دهد، سعی دارند برای اینکه خاموشی‌ها به حداقل برسد و بهره‌وری بیشتر شود با انجام سرمایه گذاری‌های بلند مدت تشکر می‌کنیم.

امام جمعه شهر مقدس قم صرفه‌جویی را راهکار خروج از مشکلات آتی دانست و توضیح داد: در برق حدود ۲۰ درصد و در آب حدود ۱۰ درصد کمبود داریم که باید با صرفه‌جویی‌ها از سوی مردم در کنار برنامه مسؤولان برای بهبود وضعیت جبران شود تا خاموشی و قطعی‌ها به حداقل برسد.

وی افزود: تقاضای مهم به‌عنوان وظیفه شرعی و اخلاقی این است که صرفه‌جویی در مصرف آب و برق جزو دستور‌های جدی در خانه، کارخانه، کشاورزی، مغازه و بازار دنبال شود تا مشکل مهمی از دوش مردم و دستگاه اداری برداشته شود.

آیت الله اعرافی کاهش محسوس سهم استان قم از آب انتقالی را مورد توجه قرار داد و گفت: من از مدیران محترم استان و وزارتخانه‌های مربوطه می‌خواهم که به این مسأله توجه کنند، همه مردم باید برخوردار باشند؛ اما کاهش بیش از حدی که گزارش شده است برای ما جای سؤال دارد و دستگاه‌های مسؤول باید تلاش کنند تا این مشکلات را برطرف سازند.

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی مسؤولان و دستگاه انتظامی دربرخورد و مبارزه با مواد مخدر ابراز داشت: متأسفانه اروپایی‌ها و کشور‌های دیگر قدر این تلاش‌ها را نمی‌دانند؛ تولید مواد مخدر در افغانستان حتی با وجود دولت و حکومت تازه، هنوز ادامه دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: در کنار تلاش قوه قضاییه و دستگاه انتظامی فرهنگ ما باید سمت کنترل رشد مواد مخدر برود و همچنین خانه‌ها، مدارس و مراکز اجتماعی باید آسیب‌های بزرگ اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مواد مخدر را متوجه باشند.

امام جمعه شهر مقدس قم با گلایه از وضعیت نابسامان فرهنگی شهر مقدس قم گفت: متأسفانه موج‌های فساد در اطراف دیده می‌شود که بخشی زیادی از آن برنامه ریزی شده است و دل هر انسان مؤمن و علاقه‌مند به عزت و عظمت کشور را به درد می‌آورد؛ معالجه بخشی از آن به دست دستگاه‌های مسؤول است که باید تلاش بیشتری برای حل آن داشته باشند.

وی ادامه داد: انتظار از دستگاه‌ها، مؤسسات فرهنگی و بسیج این است که برای اوقات فراغت تابستانی برنامه‌های دقیق و درستی داشته باشند.

آیت الله اعرافی با توجه به افتخار آفرینی نیروی انتظامی در عرصه‌های مختلف برخورد قاطع با سرحلقه‌های فساد در شهر مقدس قم را خواستار شد و توضیح داد: دستگاه‌های مختلف دیگر اعم از شهرداری، نیروی انتظامی و بخش‌های مسؤول باید فعال شوند تا این وظیفه عمومی در مبارزه با فساد که فروریزی بنیان‌های اخلاقی، معنوی و خانوادگی را با حساسیت تمام برخورد کنیم.

وی با بیان اهمیت نقش مساجد برای حضور در صحنه ادامه داد: مساجد و دستگاه‌ها فرهنگی باید در صحنه حضوری منسجم و قوی داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با آرزوی قبولی حج زائران بیت الله الحرام گفت: انتظار می‌رود دولت سعودی نسبت به حجاج سراسر جهان اسلام کمال توجه را داشته باشد و در حل مسائل و مشکلات امت و عالم اسلامی کوشا و مجد باشد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات