۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۷۱۸۷۴۳
یادداشت؛

چرا جریان صدر میخواهد به پارلمان بازگردد؟

چرا جریان صدر میخواهد به پارلمان بازگردد؟
یک اتفاق پیش بینی نشده برنامه های جریان صدر را کاملا بهم ریخت و آن بیانیه آیت الله سید کاظم حائری بود که ضربه سنگینی به اعتبار مقتدی صدر زد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در حالی که یک هفته از بیانیه مقتدی صدر در خصوص کناره گیری از سیاست و تعطیلی فعالیت هایش نگذشته، او روز گذشته هم بیانیه ای سیاسی صادر کرد و مجددا علیه حشدالشعبی سخن گفت و هم امروز جریان متبوعش از دادگاه عالی عراق درخواست بازگشت نمایندگانش به پارلمان را نمود.

این در حالی است که ۷۳ نماینده وابسته به مقتدی صدر به دستور او از حضور در پارلمان استعفا دادند و این درخواست مورد قبول رئیس پارلمان قرار گرفت.

مقتدی انتظار داشت که نمایندگان وابسته حلبوسی، خمیس خنجر و بارزانی نیز استعفا دهند تا پارلمان منحل شود اما آنان این مسیر را در پیش نگرفتند تا رهبر جریان صدر مثل همیشه اوباش خود را به خیابان بکشاند و از این طریق نهادهای سیاسی عراق را تحت فشار گذاشته و فشل کند تا منویاتش را به اجرا درآورند.

آنان انتظار داشتند پارلمان خود حکم به انحلالش بدهد که نمایندگان جریانات مختلف زیر بار آن نرفتند و در مرحله بعد چنین درخواستی را به قوه قضاییه عراق ارائه کردند تا دادگاه عالی پارلمان را منحل کند لکن چنین اتفاقی رخ نداد.

تا این که یک اتفاق پیش بینی نشده برنامه های جریان صدر را کاملا بهم ریخت و آن بیانیه آیت الله سید کاظم حائری بود که ضربه سنگینی به اعتبار مقتدی صدر زد و او که غافلگیر می نمود، دستور حمله به منطقه سبز بغداد و کاخ ریاست جمهوری، نخست وزیری و پارلمان را صادر کرد.

با ورود ارتش و نیروهای امنیتی و بالا رفتن تلفات صدری ها، مقتدی که متوجه شد اشتباهاتش به وخیم تر شدن اوضاع منتهی گشته، عقب نشینی تاکتیکی انجام داد و اکنون نیز در اقدامی عجیب، جریان او خواستار بازگشت ۷۳ نماینده مستعفی خود به پارلمان شده است.

بازگشت نمایندگان صدر به پارلمان خلاف قانون است، اما در عراق بسیاری از مواقع مصلحت و آرامش جامعه فدای عمل به قانون می شود و امکان دارد برای متعادل کردن اوضاع، دادگاه عالی مصلحت اندیشی پیشه نموده و اجازه بازگشت نمایندگان به پارلمان را صادر کند (اگرچه بعید است)‌.

اگر نمایندگان جریان صدر به پارلمان برگردند و تن به دولت مشارکتی بدهند، تمام ادعاهای مقتدی زیر سوال می رود اما کیست که نداند از این فرد، بروز هیچ رفتاری عجیب نیست و فردا ممکن است دست به عمل پیش بینی نشده دیگری بزند.

جریان صدر ظاهرا متوجه شده که پارلمان منحل نخواهد شد و اگر نمایندگانش به آن بازنگردند، دولتی کاملا یکدست و نزدیک به نوری مالکی شکل خواهد گرفت که آنان هیچ سهمی از آن کابینه نخواهند داشت و به همین دلیل سعی در بازگشت به پارلمان دارند ولو به قیمت بی آبرو شدن و لگد زدن بر همه ادعاهای پیشین./1400/

علیرضا تقوی نیا

ارسال نظرات