۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۷۲۸۴۹۹
حجت‌‎الاسلام مدیح در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

شهید باقری الگوی جوانان مقاومت/ سازمان اطلاعات سپاه؛ برکتی برای انقلاب اسلامی

شهید باقری الگوی جوانان مقاومت/ سازمان اطلاعات سپاه؛ برکتی برای انقلاب اسلامی
امام جمعه اسبق شهرستان تفت گفت: در نتیجه شخصیت امام خمینی رزمندگانی مانند شهید حسن باقری پرورش یافتند که به الگویی برای جوانان محور مقاومت تبدیل شده‌اند.

اشاره: شهید غلامحسین افشردی که با نام مستعار حسن باقری یکی از تأثیرگذارترین فرماندهان جنگ شناخته می‌شود، پیش از ورود به دفاع مقدس یک خبرنگار بود. ورود او به جنگ، نوید بخش تحولاتی شگرف شد. او پس از ورود به جنگ، توانست مهم‌ترین و محرمانه‌ترین اخبار جنگ را در اتاقکی جمع آوری کند و چشم بینای فرماندهان برای عملیات‌های آتی شود. مدتی بعد وقتی که فرماندهان هوش و ذکاوت شهید حسن باقری در طراحی‌های عملیاتی را مشاهده کردند، از او در جانشین فرماندهی یگان زمینی سپاه استفاده کردند. طراحی بی‌نقص و دقیق عملیات‌های پرشکوهی مانند آزادسازی خرمشهر توسط شهید حسن باقری از جمله عملیات‌هایی است که امروز به عنوان منابع درسی در دانشگاه‌های نظامی و افسری کشورهای جهان تدریس می‌شود.

شهید حسن باقری با اینکه یک جوان 25 ساله بود؛ اما به واقع نقشی به اندازه یک ژنرال چهارستاره خارجی برعهده داشت. تأسیس، سازماندهی و تربیت کادر او توانست نقش اساسی را بعدها در شکل گیری سازمان اطلاعات سپاه داشته باشد. به همین جهت سالروز شهادت شهید حسن باقری را به عنوان روز اطلاعات عملیات سپاه نامگذاری کرده‌اند.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مدیح، عضو بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و امام جمعه اسبق شهرستان تفت رفت تا با وی پیرامون فعالیت‌های شهید حسن باقری در طول سال‌های دفاع مقدس و فعالیت‌های سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران اخیر گفت‌وگو کند.

رسا ـ چگونه شهید حسن باقری به‌عنوان یک جوان 25 ساله در دفاع مقدس همردیف ژنرال‌های چهارستاره 50-60 ساله غربی، بزرگترین اثرها و عملیات‌ها را خلق کرد و به یادگار گذاشت؟

ابتدا لازم می‌دانم که یاد و خاطره شهید حسن باقری و سایر شهدای دفاع مقدس و همچنین فرارسیدن ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی را گرامی بدارم. هیچ جنگی در طول تاریخ ایران پیروزتر و موفق‌تر و خوش نتیجه‌تر از دفاع مقدس نبوده است. یکی از اثرات دفاع مقدس برای کشور عزیز ایران نهادینه شدن مدیریت جهادی بود.

عزیزان رزمنده که مرحوم شهید حسن باقری سرآمد آن‌ها قرار داشت توانستند در واقع به الگویی برای جهادهای آزادی خواهان و حرکت‌های آزادی خواه دنیا تبدیل شوند. رزمندگان دفاع مقدس در آن روز همگی در مکتب امام خمینی (ره) پرورش یافته بودند و بزرگ شدند. این شیوه و سبک تربیتی نتیجه آن روحیه عظیم، اخلاص و روحیه مقاومتی بود که در امام عظیم الشأن وجود داشت.

رزمندگانی در نتیجه این سیره امام راحل (ره) پرورش یافتند. از جمله این رزمندگان، شهید بزرگوار حسن باقری بود که امروز به درسی برای مقاومت مردم فلسطین، یمن، عراق، سوریه و ... تبدیل شده است. امروز همه رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی در منطقه با تأسی از منش و سیره رزمندگان و شهدای دفاع مقدس، در مقابل ظلم ایستادگی و مقاومت می‌کنند.

رسا ـ راه اندازی اطلاعات و عملیات سپاه توسط شهید حسن باقری چگونه نظم را به جنگ باز گرداند و باعث توفیق در جنگ شد؟

شاهرگ اصلی و حیاتی در هر جنگ و دفاعی موضوع اطلاعات است. هر کسی در جنگ باید بکوشد با به دست آوردن موقعیت دقیق دشمن در هر میدانی که هست، گوی پیروزی را از دشمن برباید. اگر اطلاعات و عملیات در جنگ وجود نداشته باشد، در واقع هیچ عملیاتی پیروز نمی‌شود. عملیاتی که با اطلاعات کامل شروع شود و با اطلاعات کامل برنامه ریزی، تصمیم گیری و اقدام شود، به موفقیت خواهد رسید.

حرکت جمع آوری و برنامه ریزی مبتنی بر اطلاعات توسط شهید حسن باقری از زمانی که در جبهه‌ها شکل گرفت و رقم خورد، جبهه خودی کاملاً برای فرماندهان شناخته شد. از طرفی حضور نیروهای دشمن، ادوات و لشکرهای آن‌ها نقطه به نقطه در جبهه‌های غرب و جنوب مشخص گردید. حتی حرکت‌های ایذایی که سازمان مجاهدین خلق(منافقین) انجام می‌دادند نیز شناسایی می‌شد.

فرماندهان قرارگاه‌های عملیاتی از زمان تأسیس معاونت اطلاعات و عملیات توسط شهید حسن باقری دیگر می‌توانستند با اطلاعات کامل دور هم بنشینند و برای حرکت‌های بعدی خود تصمیم گیری کنند. به واقع می‌توان گفت که سرنوشت جنگ بعد از این ماجرا تغییر پیدا کرد و روز به روز رزمندگان توانستند موفقیت‌های بیشتری را در نبرد با دشمن کسب کنند.

رسا ـ امروز سازمان اطلاعات سپاه در تحولات کشور چه نقشی را ایفا می‌کند؟

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار وزارت اطلاعات و در کنار سازمان اطلاعات فراجا که به تازگی تأسیس شده است در واقع همگی یک هدف را دنبال می‌کنند. البته آن چیزی که در سازمان اطلاعات سپاه بیشتر به نظر می‌رسد این نکته اساسی و مهم است که این سازمان با ادامه همان مدیریت جهادی و جبهه توانسته است در کارهای سخت، ابتکار عمل را داشته باشد و پیش برود.

سازمان اطلاعات سپاه از زمانی که قوی شد و توانست گسترش پیدا کند، انصافاً مسائل امنیتی کشور زیر رو رو و نقشه‌های دشمن نیز نقش بر آب می‌شد. با تقویت و گسترش سازمان اطلاعات سپاه، بیشتر مهره‌های دشمن شناسایی، ردیابی و دستگیر می‌شدند. سازمان اطلاعات سپاه امروز به عنوان یک سازمان اطلاعات قوی، رویکردی جهانی دارد و نسبت به سازمان‌های دیگر اطلاعاتی که در دنیا وجود دارند، بسیار بسیار قوی، وسیع و دقیق عمل می‌کند. گزافه نیست که امروز درباره سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بگوییم که به برکتی مهم برای انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات