۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۷۲۹۰۲۸

توضیحات استاد بهجت پور در پی اظهارات آیت الله اراکی درباره خانه ملی گفتگو

توضیحات استاد بهجت پور در پی اظهارات آیت الله اراکی درباره خانه ملی گفتگو
قائم مقام رئیس هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در نامه ای به خبرگزاری رسا در پاسخ به سخنان آیت الله اراکی ذکر چند نکته را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چندی پیش آیت الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در جلسه ۱۴۵ مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره «اساسنامه خانه ملی گفتگوی آزاد» اظهار داشت: اصل مطلب، خوب و ضروری است؛ اما پیش‌نویس اساسنامه با اشکالاتی همراه است و راه‌اندازی تشکیلات بر اساس اساسنامه فعلی ایده خامی است که باید تکمیل و تعمیق شود...

در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، قائم مقام رئیس هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره و مسئول دبیرخانه هیأت در نامه ای به خبرگزاری رسا در پاسخ به سخنان آیت الله اراکی تذکر چند نکته را جهت تنویر افکار خوانندگان محترم خبرگزاری، ضروری دانسته است که مشروح نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

سلام علیکم؛

اخیراً خبری از سوی آن رسانه ارجمند با عنوان «ایده تأسیس خانه ملی گفتگو منضبط شود» انتشار یافته که تذکر چند نکته را ضروری می داند:

۱ -مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شماره پانصد و نود و شش در مورخ ۵/۱۰/۱۳۸۵ با عنوان «اساسنامه خانه ملی گفتگوی آزاد» در ده بند به تصویب رسیده و جهت اجرا ابلاغ شده بود. مع الوصف این مصوبه به دلایلی از جمله عدم تعیین حدود و ثغور آن جنبه اجرایی پیدا نکرد.

۲ -از تابستان سال ۱۴۰۱ هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی سعی در اصلاح اساسنامه مذکور و اجرایی شدن آن را در دستور کار خود قرار داد؛ به همین منظور جلساتی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور کارشناسان و مسئولان مربوطه برگزار شد.

حاصل این جلسات جهت بررسی و اظهار نظر حوزه در اختیار شورای حوزوی و کمیسیون های مربوطه قرار گرفت تا درباره پیشنهاد کارشناسان اظهار نظر کنند. آنچه در جلسه مذکور از زبان یکی از اعضای محترم و فرهیخته آن شورا نقل شده، اظهار نظر ایشان درباره متن اولیه و موردنظر کارشناسان بوده است.

۳ -در متن کارشناسان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی حداقل در چهار بخش: ۱ - اصول: «ماده دو»؛ ۲ -تحلیل کارکردها: «مواد هفتم و سیزدهم»؛ ۳ -تمهیدات: «بندهای یک و پنج» و ۴ -اقدامات: «بند چهارده» به ضوابط موردنظر عضو محترم شورای تخصصی حوزوی و بخصوص برگزاری گفتگوها در چارچوب قانون اساسی توجه شده است.

مزید امتنان است جهت تنویر افکار خوانندگان محترم خبررسانی شود.

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور به سخنان آیت الله اراکی

ارسال نظرات