۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۴۶۷۱۰۲

آسیب شناسی عرفان و تصوف منتشر شد

کتاب آسیب شناسی عرفان و تصوف به قلم احمد حسین شریفی از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله منتشر شد.
آسیب شناسی عرفان و تصوف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله، کتاب آسیب شناسی عرفان و تصوف را به قلم احمدحسین شریفی در قطع رقعی، شمارگان 300 نسخه و به قیمت 10500 تومان به تازگی چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

در مقدمه این اثر آمده است: معنویت، همواره گمشده انسان در طول تاریخ بوده و این پیام ماندگار انبیای الهی است که در گوش اعصار پیچیده و انسان را به زندگی جاودان دعوت می کند؛ پیامی که در آن، به تمام نیازهای مادی و معنوی انسان و رشد کامل ابعاد وجودی او اندیشیده شده است.

این اثر به همت معاونت پژوهشی و تولید دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله با همکاری گروه های علمی و صاحب نظران، حاصل درسهای دکتر احمدحسین شریفی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش و پژوهش امام خمینی است که به صورت متنی آموزشی عرضه شده است.

کتاب آسیب شناسی عرفان و تصوف در دوازده درس تدوین شده است که معناشناسی عرفان، واژه شناسی تصوف و وجه تسمیه آن، سرچشمه تصوف و عرفان اسلامی، منشأ انحرافات در تصوف(1) و منشأ انحرافات در تصوف(2) مجموعه درسهای یک تا پنج آن است.

درسهای شش تا دوازده این اثر با عنوان مقامات و حالات عرفانی، شطحیات، تکدی گری، فقه گرایی و فقه گریزی صوفیان، دین شناسی عرفانی، کثرت گرایی سلوکی در تصوف و معیار حقانیت مکاشفات عرفانی، به رشته تحریر در آمده است.

مخاطب کتاب در درس اول با تعریف عرفان، کاربرد عرفان و تصوف تا قرن یازدهم و تعریف عارف آشنا می شود و رابطه دو اصطلاح تصوف و عرفان، تعریف تصوف، وجه تسمیه و منشأ اشتقاق واژه تصوف و وجه شناخته شدن صوفیان با لباسشان را در درس دوم فرا می گیرد.

خاستگاه تصوف و عرفان اسلامی در درس سوم مطرح می شود که به معرفی عبدالرحمن بدوی و محمد عبدالله شرقاوی می پردازد و درس چهارم و پنجم نیز به تبیین انحرافات در تصوف و عرفان، رهبانیت مسیحی و تأثیرپذیری از ادیان و مکاتب هندی اختصاص دارد.

درس ششم، ویژگی های عرفان عملی، مقامات و حالات سلوکی، تعریف حال و مقام، اختلاف درباره تعداد حالات و مراحل و منازل سلوک حقیقی را به بحث می گذارد و در درس هفتم، معناشناسی شطحیات و تاریخ آن بررسی و تحلیل می شود.

درس هشتم به بیان شیوه های ارتزاق صوفیان می پردازد که در این بخش تکسب در سنت و سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام، رگه های انحراف از عرفان اصیل اسلامی در زمان پیامبر و تکسب و تکدی در سنت تصوف نیز مطرح شده است.

ادوار تصوف،  اهمیت فقه در عرفان اسلامی، فقه گرایی صوفیان و فقه گریزی صوفیان در درس نهم مطرح می شود؛ درس دهم به بیان لایه های سه گانه دین از دیدگاه عرفا می پردازد و درس یازدهم نیز کثرت گرایی سلوکی را تبیین و بررسی کرده است.

کتاب آسیب شناسی عرفان و تصوف که در قطع رقعی از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله منتشر شده است، در درس دوازدهم خود، رابطه عرفان اصیل با عقل و شرع، مکاشفات رحمانی و حقانیت و کار خارق العاده و حقانیت را مطرح می کند./920/پ202/ق

ارسال نظرات