۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۵۱۳۸۷۹

کتاب «پشت دروازه دمشق» منتشر شد

مجید صفاتاج در کتاب «پشت دروازه دمشق، سیاست فنا؛ سیاست بقا» به بررسی بحران سوریه و نقش عوامل خارجی در شعله‌ور شدن آن می‌پردازد.
دمشق

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) کتاب «پشت دروازه دمشق» منتشر شد.

کتاب «پشت دروازه دمشق، سیاست فنا؛ سیاست بقا» تالیف مجید صفاتاج به بررسی بحران سوریه و نقش عوامل خارجی در شعله‌ور شدن آن می‌پردازد.

کتاب در دو بخش با عناوین «سیاست فنا، مداخلات خصمانه مداخله‌گران منطقه‌ای و بین‌المللی» و «سیاست بقا؛ خنثی‌سازی توطئه غربی - عربی برای فروپاشی نظام سوریه» تنظیم شده است.
 

در بخش نخست «سیاست فنا، مداخلات خصمانه مداخله‌گران منطقه‌ای و بین‌المللی» به بررسی این بحران ابتدا از منظر عوامل داخلی و سپس تاثیر عوامل خارجی و کشورهای همسایه پرداخته است. در سطوری از این مجال درباره چگونگی شروع این بحران می‌خوانیم: «جرقه بحران سوریه در شهر مرزی درعا در تاریخ 15 مارس 2011 با شعارنویسی چند دانش‌آموز علیه نظام حاکم زده شد. استاندار درعا در سازمان امنیتی آن استان در اقدامی عجولانه نسبت به تنبیه این دانش‌آموزان اقدام کرد. متعاقب این امر به نحوی کاملا برنامه‌ریزی شده شایعاتی مبنی بر تجاوز به این افراد انتشار یافت. ادامه این ماجرا، تجمع و تظاهرات اهل‌سنت در مسجد العمری درعا بود که علیه نظام حاکم شعارهایی سر دادند. این واقعه نقطه آغاز بحران سوریه بود، زیرا پس از این حوادث؛ سرویس‌های امنیتی عربستان و اردن با کمک سران برخی از گروه‌ها و سازمان‌های وهابی، شیوخ عشایر و باندهای قاچاق در درعا فعال شده و به تحریک مردم از رهگذر شعارهایی نظیر «شیعه و علوی در تابوت، مسیحی در بیروت» و ... پرداختند.»
 
در همین قسمت با اشاره به مداخله کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در گسترش بحران سوریه آمده است: «مردم کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس خدمات به یاد ماندنی دمشق را در آزادی کویت از اشغال صدام حسین به یاد دارند. نقش نخبگان علمی و آکادمی و کارگران فنی سوریه در توسعه و آبادانی کشورهای عربی خلیج‌فارس نیز قابل اغماض و چشم‌پوشی نیست. دولت و ملت سوریه در آغاز از بحران این کشور در انتظار پاسخ خدمات حافظ اسد در کویت، عربستان سعودی و نیز در جنگ دوم خلیج‌فارس و آزادی کویت بودند. اما رژیم‌های عربی مرتجع حاشیه خلیج‌فارس با تمام قوا درصد بحران‌آفرینی و سقوط دولت دمشق برآمدند. پرواضح است که نقش «مواضع سیاسی و دیپلماتیک»، «حواله‌های دلاری»، «اسلحه، تدارکات و ارقام لجستیکی»، فتوا و بیانیه‌های مفتی‌های سلفی و سنی تندرو، تسهیلات معطوف به جنگ نرم و عملیات روانی و رسانه‌ای، بقایای القاعده و افراد مسلح، گروه‌های سلفی، جهادی و وهابی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به ویژه قطر و عربستان سعودی در روند و گسترش بحران سیاسی - امنیتی سوریه برجسته و مشهود بوده است.»
 
مؤلف در «سیاست بقا؛ خنثی‌سازی توطئه غربی - عربی برای فروپاشی نظام سوریه» با عنوان بخش دوم با اشاره به شکاف میان دشمنان سوریه آورده است: «با گذشت چندین سال از آغاز بحران سوریه و به رغم دخالت‌های خارجی در این کشور، شکاف عمیق‌تری در جبهه معارضان ایجاد شد و دستیابی به نوعی وحدت‌نظر در میان آنها غیرممکن شد. همین امر باعث شد دولت اسد بتواند کنترل بیشتری بر بحران سوریه داشته باشد و ناامنی‌ها را کنترل کند.»

کتاب «پشت دروازه دمشق، سیاست فنا؛ سیاست بقا»، تألیف مجید صفاتاج را انتشارات آفاق روشن بیداری در 333 صفحه، شمارگان پانصد و 50 نسخه و به قیمت 24 هزار تومان منتشر کرده است. /925/ د 102/ ش

ارسال نظرات