۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۶۲۹۴۶۲
در برنامه زاویه مطرح شد؛

از اظهار نظر در نهاد علم تا اجرا در عرصه عمل

از اظهار نظر در نهاد علم تا اجرا در عرصه عمل
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: چرا قبل از انقلاب شریعتی، بهشتی و مطهری داشتیم و بروز می‌کرد؟ در آن زمان به خاطر جلوگیری از جریان‌های چپ به این شخصیت‌ها تریبون می‌دادند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر سید سپهر قاضی‌نوری نائینی، دانشیار سیاست‌گذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و دکتر ناصر باقری مقدم، استادیار گروه سیاست علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و همچنین قائم‌ مقام دبیر ستاد علم‌ و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه زاویه شبکه چهار و در ادامه بحث راه حل کاهش فاصله علم و عمل در ایران به بحث پرداختند.

ابتدا قاضی‌نوری با اشاره به عدم مسئولیت دانستن حل مشکلات از سوی اساتید دانشگاه گفت: نظام سیاست قبلا اینطور بود که اساتید دانشگاه مدیران دانشگاهی را انتخاب می‌کردند، اما حالا وزیر علوم و چندین نهاد علمی مختلف در این مباحث دخالت می‌کنند؛ همچنین به علت مشکل بودجه دانشگاه، به دنبال حل مشکل خود است نه حل مشکل کشور.

 

از اظهار نظر در نهاد علم تا اجرا در عرصه عمل

 

سپس باقری مقدم با اشاره به بحث تخصیص بودجه عنوان کرد: در تخصیص بودجه به قسمت‌های تجاری بیشتر از قسمت‌های نوبنیاد پرداخته می‌شود، همچنین در قسمت پژوهش و تولید علم، اساتید به رسالت خودشان عمل نمی‌کنند.

وی افزود: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تنها تولید کننده نیستند؛ بلکه جاهایی مثل حوزه‌ علمیه وجود دارد و پژوهش‌هایی ارائه می‌گردد که نه گزارش می‌شوند و نه احصاء می‌گردند.

دانشیار سیاست‌گذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به پیشرفت کشور در صنعت موشکی پرداخت و توضیح داد: ما در ماشین‌سازی، 20 الی 30 درصد دانش مهندسی و 70 درصد دانش مدیریتی لازم داریم؛ در حالی‌ که در تولید موشک آن 70 درصد لازم نیست.

 

از اظهار نظر در نهاد علم تا اجرا در عرصه عمل

 

وی در پاسخ به علت عقب‌ماندگی مدیریتی خاطرنشان کرد: وقتی پاسخ‌ها مشخص است و پژوهش‌گر عمل نمی‌آید، قسمت‌های دیگرمان نیز پیشرفت نمی‌کند.

استادیار گروه سیاست علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور پیرامون مشکلات اجرایی ابراز کرد: خطای سیاست‌گذاری این است که هرگونه سیاست‌گذاری را در جامعه بلااثر بدانیم.

وی افزود: من می‌گویم این دو نهاد «علم و عمل» می‌خواهند با همدیگر کار کنند و همکاری هم داشته‌اند اما این در سطح جامعه ما به ویژه در فضای علوم‌انسانی مورد قبول نیست. در این فضا دو مشکل وجود دارد؛ علوم‌ انسانی مثل علوم‌ مهندسی محصولات زودبازده ندارد و مشکل دیگر این است که ما تولیدکننده علم در کشور به درستی نداریم.

سپس قاضی نوری با اشاره به وزارت علوم گفت: وزارت علوم 11 کارگروه داشت که من عضو یکی از آنها بودم، حاصل تحقیقات به دو سند تبدیل شد؛ صحن شورای عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی دو نسخه قبلی را گذاشتند کنار و یک نسخه جدید نوشتند.

 

از اظهار نظر در نهاد علم تا اجرا در عرصه عمل

 

وی با پرداختن به واژه تولید‌ علم گفت: کلمه Science production تنها کلمه‌ای است که ایرانی‌ها استفاده می‌کنند و به جای آن کلمه مناسب "پژوهش‌کردن" است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در پایان به قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد و عنوان کرد: چرا قبل از انقلاب شریعتی، بهشتی و مطهری داشتیم و بروز می‌کرد؟ البته الان داریم و بروز نمی‌کند؟ چون در آن زمان به خاطر جلوگیری بروز جریان‌های چپ به این شخصیت‌ها تریبون می‌دادند. اصل قضیه علوم انسانی از فکر آزاد می‌آید نه اینکه برای شما هزار نوع خط قرمز بگذارند. /882/ت302/

ارسال نظرات