۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۵۳۶۴۳

کتاب تشویق به تفکر در دانش آموزان

کتاب تشویق به تفکر در دانش آموزان
نویسنده در اثر نیمه تخصصی خود که برای والدین تحصیل کرده قابل استفاده است، تمرین‌هایی برای تقویت و گسترش تفکر و مهارت‌های جانبی آن مشخص کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، هنگامی که مسئله‌ای برای شما ایجاد می‌شود، برای حل آن، نیاز به تفکر دارید. البته رسیدن به نتایج مطلوب در فرایند تفکر، نیازمند تمرکز ذهنی و نیز فراگیری شیوه‌های درست استدلال در چارچوب منطق است؛ اما هراندازه خلاقیت فرد بالاتر باشد. کارش ساده‌تر خواهد بود. در این صورت، ایده‌های مختلف را با توجه به نشانه‌هایی که در دست دارد پردازش می‌کند تا به پاسخی قابل قبول برسد. اینها همان چیزهایی است که در این کتاب قرار است با آن آشنا شوید. نویسنده در اثر نیمه تخصصی خود که برای والدین تحصیل کرده قابل استفاده است، تمرین‌هایی برای تقویت و گسترش تفکر و مهارت‌های جانبی آن مشخص کرده است.

ساختار مطالب

کتاب«تشویق دانش آموزان به تفکر» در هشت فصل ساماندهی شده است:

فصل اول: در فصل نخست از تفکر و اهمیت آن و نیز از جایگاه پرسش در تفکر سخن گفته شده است.

فصل دوم: در این فصل، اهمیت دو عامل تمرکز و رفتار مناسب در تقویت تفکر بررسی شده است.

فصل سوم: راهکارهایی برای گنجاندن تمرین‌های تقویت تفکر در همه درس‌ها، موضوع فصل سوم است.

فصل چهارم: در چهارمین فصل چارچوب‌هایی برای سامان دادن به فرآیند تفکر در فرزندان توضیح داده شده است.

فصل پنجم: در این فصل، از اهمیت حافظه در زندگی و تفکر و تمرین‌هایی برای تقویت آن سخن گفته شده است.

فصل ششم: نویسنده در این فصل کوشیده است تا مفهوم " انتقادی» را توضیح داده، روش‌هایی برای تقویت آن معرفی کند.

فصل هفتم: در فصل هفتم از «تفکر خلاق» و روش های تقویت آن بحث شده است.

فصل هشتم: بالاخره در آخرین فصل نویسنده اهمیت نظریه‌های نو در جریان تفکر را نشان داده و روش‌هایی برای دستیابی به آنها برشمرده ‌است.

ویژگی‌های اثر

اول: تخصص نویسنده در موضوع کتاب نخستین چیزی است که شما با مطالعه مقدمه و پیشینه علمی وی از آن آگاه می شود. درنتیجه می‌توانید مطمئن باشید که همه مطالب کتاب معتبر و مستند به منابع پذیرفته شده در مجامع علمی هستند.

دوم: دغدغه نويسنده‌ این بوده است که هر آنچه می‌نویسد، کاربردی و عملیاتی باشد و والدین به سادگی بتوانند آنها را به کار بسته و به نتیجه برسانند.

سوم: ساده و روان بودن بیشتر مطالب هم مطلب مهمی است که باید به آن اشاره شود.

چهارم: در این کتاب نویسنده توانسته است سه نیاز از نیازهای تربیتی والدین را درباره موضوع تفکر تأمین کند. والدین باید انواع تفکر را بشناسند تا بدانند پرورش کدام یک از آنها برای رسیدن به اهداف تربیتی لازم است و چگونه و تا چه اندازه باید آن را پرورش داد.با خواندن کتاب، این مطلب تا اندازه قابل قبولی برای خواننده روشن می شود.

پنجم: همچنین اگر کسی بخواهد در زمینه تقویت تفکر برنامه‌ای اجرا کند، باید مهارت های جانبی مورد نیاز تفکر را نیز بشناسد تا برای پرورش آنها هم برنامه ریزی کند. در این زمینه نویسنده با نگاه جدیدی که به موضوع داشته، مهارت های متعددی را به صورت تقریبا کامل بررسی کرده است.

ششم: یکی از مسائلی که والدین با خواندن این کتاب تا مدت ها از آن بی نیاز می شوند، آگاهی از تمرین های مناسب برای تقویت تفکر است.

جمع‌بندی  

در یک کلام می‌توان گفت این کتاب در زمینه آموزش تمرین‌های مناسب برای تقویت انواع تفکر و مهارت‌های جانبی مورد نیاز آن، اثر خوب و کارآمدی است. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که برخی مطالب و تمرین‌های کتاب که البته بسیار اندک هستند، با فرهنگ ایرانی – اسلامی ما چندان سازگار نیست و باید جایگزین شوند. برای نمونه برخی از الگوهای ارائه شده در صفحه های ۶۳ تا ۷۶ برای تمرین تفکر که در قالب بازی و سرگرمی آورده شده‌اند، متناسب با فرهنگ و امکانات موجود در محیط نویسنده است و با فرهنگ ملی و دینی ما هم خوانی ندارد.

برشی از کتاب

امروزه معلمان آن قدر پرمشغله‌اند که تصور می‌کنند زمانی برای آموزش مهارت‌های تفکر ندارند. کارکردن با برنامه آموزشی‌ای که نمی‌دانید چگونه زمینه آموزشی جدید را در آن بگنجانید، ممکن است فشار زیادی به شما وارد کند. خوشبختانه در بسیاری از موارد می‌توانید آموزش مهارت‌های فکر کردن را مستقیما در مباحثی که باید ارائه دهید، ترکیب کنید. علاوه بر آنکه اگر بتوانیم مهارت‌های تفکر بهتر را در دانش‌آموزان پرورش دهیم، آنها ابزارهای مورد نیاز را برای دست‌یابی به همه زمینه‌های برنامه آموزشی خواهند داشت. این بدان معناست که ما مجبور نیستیم همه زمینه‌های مورد نظر را طوطی‌وار به آنها آموزش دهیم.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات معلمان در رابطه با مهارت‌های فکر کردن، این است که این زمینه یادگیری، نامرئی و غیر قابل رؤیت است. نمی‌توانیم فقط با نگاه کردن بگوییم دانش‌آموزان واقعا در حال فکر کردن هستند یا خیر. آیا نگاه به دور دست در چشم‌های‌شان، نشان دهنده این است که آنها عمیقا در فکر هستند و اگر چنین است، دقیقا به چه چیزی می‌اندیشند؟ آیا به کاری که ما تعیین کرده‌ایم می‌اندیشند یا به این فکر می‌کنند که برای نهار چه غذایی دارند؟

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به انتشارات رسش به آدرس: خوزستان، خیابان حافظ - بین خیابان سیروس و خیابان نادری - کتابفروشی رشد - طبقه سوم، مراجعه نمایند./826/ن601/ف

 

م/ کتاب تشویق به تفکر در دانش آموزان

ارسال نظرات