۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۶۷۸۴۷۰
بسته انتخاباتی رسا؛

از ضد و نقیض های قانون انتخابات تا پشت پرده جلسه کارگزاران درباره رئیسی

از ضد و نقیض های قانون انتخابات تا پشت پرده جلسه کارگزاران درباره رئیسی
در بسته امروز اخباری شامل شرایط سخت اصلاح طلبان برای اجماع، دعوت به مناظره نامزدهای اصولگرا و مستقل و پشت پرده جلسه کارگزاران در مورد رئیسی را تقدیم خوانندگان می کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انتخابات، مهم ترین پدیده در رقم خوردن سرنوشت یک کشور محسوب می شود، از این رو همواره توصیه دلسوزان نظام، شرکت مردم در این پدیده به صورت حداکثری است.

معمولاً جریان های ضد انقلاب همواره در تلاش هستند تا انتخابات در ایران اسلامی را کم رونق جلوه داده و مردم را به عدم حضور در انتخابات دعوت می کنند؛ این در حالی است که هم اکنون حدود دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، شاهد داغ شدن تب و تاب اخبار انتخاباتی و توجه عموم مردم به آن هستیم.

در بسته انتخاباتی امروز، اخباری شامل شرایط سخت اصلاح طلبان برای اجماع، دعوت به مناظره نامزدهای اصولگرا و مستقل از سوی کواکبیان، پشت پرده جلسه کارگزاران با یاسر هاشمی در مورد آیت الله رئیسی، ضد و نقیض ها درباره قانون انتخابات و گمانه زنی ها درباره آمدن یا نیامدن ظریف را تقدیم خوانندگان محترم می کنیم.

شرایط سخت اصلاح‌طلبان برای اجماع

غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آیت الله هاشمی، سید ابراهیم رییسی را نامزد اصلی جناح اصولگرا در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری دانست و گفت: احراز صلاحیت برای اصلاح‌طلبان بر گزینه اجماعی تقدم دارد اگرچه آنها برای دستیابی به اجماع هم شرایط سختی در پیش دارند.

کواکبیان: نامزدهای اصولگرا و مستقل را به مناظره دعوت می‌کنم

مصطفی کواکبیان، داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری، با دعوت به مناظره نامزدهای اصولگرا و مستقل برای بحث در موضوعات مختلف، انتخاب گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان قبل از ثبت‌نام داوطلبان را بحث‌برانگیز عنوان کرد.

در جلسه كارگزاران با ياسر هاشمی در مورد رئیسی چه گذشت؟

در جبهه اصلاحات دو جريان «مشارکتی‌ها» كه با نام اتحاد ملت شناخته می‌شوند و «کارگزاران» اختلاف جدی و اساسی بر سر کاندیدای نهایی دارند.

کارگزاران با محوریت مرعشی موافق گزینه ای مثل علی لاریجانی و مشارکتی‌ها با محوریت بهزاد نبوی مخالف کاندیدای به اصطلاح اجاره‌ای از جنس لاریجانی هستند، و علت را در تجربه ناموفق «حسن روحانی» می‌دانند.

اين جريان تندرو به شدت بدنبال ایجاد یک پویش برای دعوت از «حسن خمینی» هستند و البته هنوز نیم نگاهی هم به ظریف دارند. اما بدلیل اینکه کمپین این جبهه توسط کارگزارنی‌ها تامین می‌شود، احتمالا اثر گذاري آنها بيشتر است.

از ضد و نقیض های قانون انتخابات تا پشت پرده جلسه کارگزاران درباره رئیسی

در همين راستا حسین مرعشی كار ويژه‌اي  برای فرید مدرسی تعیین کرده تا نظرات کارگزاران را تئوریزه کند و پيوسته در فضاي مجازي با تشکیل گروههای انتخاباتی به جا افتادن این نظرات کمک كند.

اين طيف در آخرین جلسه خود که یاسر هاشمی هم حضور داشته به بررسی حضور رئیسی در انتخابات ١٤٠٠ پرداختند که اين حضور از نگاه آنها هم فرصت است و هم تهديد.

فرصت بدلیل کمک به ساخت دوگانه همیشگی و تحریک طبقه متوسط اینبار با چاشنی جلوگیری از رهبری رئیسی تهدید به دلیل اجماع راحت اصولگراها و عدم تکثر آرا آنها.

مرعشی همچنين تاکید داشت از فضای عمومی که امکان حضور گوش‌های امنیتی در آن وجود دارد بعنوان فرصت برای سفید کردن و اطلاعات فریب دادن استفاده لازم برده شود.

کرباسچی نامه جبهه اصلاحات به جوبایدن را تایید کرد 

 دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: جبهه اصلاحات ایران برای انتخابات تشکیل شده‌ تا یک فرد یا جمعی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر به مردم معرفی کنند؛ در سایر مسائل که بخواهد اقدامات دیگری صورت بگیرد، این دیگر جزو وظایف این مجموعه نیست؛ اخیرا در رابطه با این نامه می‌خواستند یک کار سیاسی کنند که البته بر خلاف قانون احزاب بود؛ الان دیگر جبهه اصلاحات یک تنبهی پیدا کرد و آن کار هم دیگر انجام نشد.

چنین اقداماتی جزو اختیاراتی که در وزارت کشور برای جبهه انتخاباتی ما تعریف شده هم وجود ندارد.

کدخدایی: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هنوز تایید نشده است

عباسعلی کدخدایی درخصوص شایعه برخی رسانه‌ها مبنی بر تایید طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان این خبر را تکذیب کرد.

وی گفت: این طرح هنوز در شورای نگهبان تایید نشده است.

کدخدایی افزود: تا زمانی که نظر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت به شورا نرسد ما نمی‌توانیم این طرح را رد یا تایید کنیم.

قانون انتخابات ریاست جمهوری مغایر با سیاست های کلی نظام شناخته شد

در جلسه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که صبح امروز (شنبه ۲۸ فروردین) با حضور آیت الله صادق آملی لاریجانی و محسن رضایی، رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تمامی اعضای این هیئت برگزار شد، مغایرت یا عدم مغایرت مصوبه مجلس درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با سیاست های کلی نظام بررسی شد.

از ضد و نقیض های قانون انتخابات تا پشت پرده جلسه کارگزاران درباره رئیسی

در این جلسه که به منظور رعایت شیوه نامه های ابلاغی ستاد مبارزه با کرونا، به صورت حضوری و ارتباط تصویری با برخی از اعضای هیات برگزار شد، هیئت عالی نظارت مجمع به این جمع بندی رسید که دو مورد از اشکالات سابق هیئت عالی نظارت همچنان به قوت خود باقی است و اشکالات به شورای نگهبان ارسال شد.

ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری حضوری است/ تبلیغات از روز هفتم تا ۲۶ خرداد است

عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور:

- حدود ۷ درصد ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراهای اسلامی روستا از بانوان بودند

- در مجموع ۲۹۷ هزار نفر در هر دو انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کردند.

- از مجموع ثبت نام کنندگان انتخابات شورا‌های شهر ۹۰ درصد تایید صلاحیت شده اند.

- زمان ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری از تاریخ ۲۱ اردیبهشت به مدت ۵ روز خواهد بود.

- ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری حضوری و در محل تعیین شده وزارت کشور است.

- تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری طبق قانون از روز هفتم تا ۲۶ خرداد است.

علیرضا افشار: حضور رییسی در قوه مجریه شاید لطمه به قوه قضاییه باشد/ظریف، احتمالا گزینه اصلی اصلاح‌طلبان است

گفته‌های رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی در برنامه دستخط در مورد انتخابات:

حدس شما درباره آمدن آقای رئیسی چیست؟

تا الان که ایشان بار‌ها تاکید کردند که نمی‌آیند و دستگاه قضائی را خوب مدیریت کرده‌اند و انتظاراتی در مردم ایجاد شده و می‌خواهند همین راه را ایشان ادامه دهند و آمدن ایشان به قوه مجریه شاید لطمه‌ای به قوه قضائیه باشد.

آقای قالیباف چطور؟

ایشان هم اخیراً اعلام کردند نمی‌آیند؛ حالا شاید احتمال ایشان بیشتر باشد.

فکر می‌کنید نامزد اصلی جریان اصلاحات چه کسی است؟

افراد مختلفی مطرح هستند. نمی‌توان تاکید کرد چه کسی باشد. افرادی همچون آقای جهانگیری، آقای محسن هاشمی، آقای ظریف و دیگران مطرح هستند. آقای ظریف بیش از دیگران مطرح است. همه این‌ها حدس زدن است و قطعی نشده است. افراد خودشان اعلام می‌کنند؛ این‌ها گزینه‌های در دست بررسی است. گزینه آقای ظریف احتمالش بیشتر است.

از ضد و نقیض های قانون انتخابات تا پشت پرده جلسه کارگزاران درباره رئیسی

پیش‌بینی انتخاباتیِ مرعشی: ظریف ثبت‌نام نمی‌کند / کمیته جهانگیری، ظریف و زنگنه برای انتخابات

مرعشی در پاسخ به این که «با توجه به عدم کاندیداتوری سید حسن خمینی، آیا لاریجانی شانسی برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان خواهد داشت؟» گفت: اصلاح‌طلبان یک جبهه‌ دارای ظرفیت‌های فراوان انسانی هستند و پتانسیل بسیار بالایی دارند. در انتخابات پیش‌رو قرار نیست هیچ ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو اتفاق بیفتد. قرار است اصلاح‌طلبان کاندیدای خودشان را داشته باشند و در میان افرادی که برای کاندیداتوری اسم برده می‌شوند، یک تا سه نفر هستند که ممکن است کاندیدای اجماعی باشند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی در خصوص فعالیت یک کمیته در دولت با عضویت اسحاق جهانگیری، بیژن زنگنه و محمدجواد ظریف درباره انتخابات و بررسی شرایط کشور، اظهار داشت: تا آنجاکه من مطلع هستم این کمیته هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ به این علت که نسبت به آینده ایران حساس هستند.

وی در پایان در خصوص کاندیداتوری محمدجواد ظریف گفت: من سخنگوی ایشان نیستم، ولی پیش‌بینی من این است که آقای ظریف ثبت‌نام نمی‌کند.

کرباسچی حمایت از لاریجانی برای انتخابات را تکذیب کرد

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران حمایت خود از علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد.غلامحسین کرباسچی در دیدار مجازی با اعضای این حزب در استان گلستان در پاسخ به پرسشی درباره حمایت از نامزدی لاریجانی برای انتخابات پیش روی، اظهار کرد: این مسأله دروغ یا انحراف در گفته‌هایم هست. در انتخابات مجلس دهم، من در قم از آقای لاریجانی در برابر جناح تندرو حمایت کردم و گفتم که ما باید تا می‌توانیم از جناح مقابل یارگیری کنیم اما برای انتخابات اخیر حرفی در حمایت خودم یا حزب یا اصلاحات از ایشان نزده‌ام. ممکن است سوءبرداشتی نسبت به صحبت‌های من در دفاع از عملکرد آقای لاریجانی در مجلس وجود داشته که موجب انتشار این شایعات شده است. وی با تاکید بر اینکه معتقد به ترک صحنه سیاسی نیست، افزود: البته این سناریو وجود دارد که در انتخاب بین آقای لاریجانی و یک فرد تندرو، جمیع اصلاح‌طلبان به آن سو حرکت کنند. این انتخاب بر مبنای یک انتخاب است. بالاخره نیروی سیاسی باید در همه صحنه‌ها باشد و انتقادات و اشکالات نباید جلوی این امر را بگیرد.

چهره اصلاح‌طلب: احتمال ورود جهانگیری به عرصه انتخابات بسیار زیاد است

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد.

اسماعیل دوستی عضو اسبق شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: گزینه‌های زیادی برای حضور مطرح هستند؛ برای مثال آقای جهانگیری، مسعود پزشکیان و آقای ظریف نامشان در میان احزاب اصلاح طلب مطرح است.

او درباره حضور علی لاریجانی به عنوان نامزدی اصلاح طلب برای ریاست جمهوری هم گفت: نام وی هم مطرح است و خیلی از شخصیت‌های اصلاح طلب به او اقبال زیادی دارند.دوستی بیان کرد: معتقدم که از نظر اجرایی و عملیاتی بودن و مسلط بودن به امور کشور و مسائل محتلف، آقای جهانگیری از همه این افراد قوی‌تر است.

عضو اسبق شورای شهر تهران با اشاره به احتمال ورود محمدجواد ظریف به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هم گفت: ظریف از ناحیه برخی از اصلاح طلبان مطرح است، اما معتقدم که احتمال ورود جهانگیری به انتخابات قوی‌تر است.

رونمایی از کاندیدای حزب اصلاح‌طلب در انتخابات 1400

احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان از اول هم اعتقاد ما این بود که یک کاندیدا با شناسنامه اصلاح طلبی داشته باشیم چرا که متاسفانه ائتلاف ناموفقی را از سال ۹۲ پشت سر گذاشتیم؛ مخصوصاً در دور دوم دولت در سال ۹۶ به این نتیجه رسیدیم که دولت ائتلافی آنچنان سر انجام خوبی ندارد.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان افزود:  گزینه‌های مختلفی را بررسی کردیم؛ آن چیزی که برای ما مهم بوده و هست این است که افراد باید از سوابق کافی در امور مدیریت کلان و از فرآیند قانون گذاری مطلع باشند، بنابراین کسی که عضو پارلمان باشد و کمیسیون‌ها را بشناسد بسیار راحت‌تر می‌تواند در تهیه لوایح کمک و این مسیر را خودش مدیریت کند؛ از همین رو پس از مدت‌ها بررسی  در حزب، ما به آقای پزشکیان رسیدیم زیرا ایشان هم در بُعد اجرایی در زمان اصلاحات در سطح معاون وزیر فعالیت کرده است و در مجلس هم چهار دوره نماینده  بوده و در دوره قبلی حتی تا نایب‌رئیسی هم ارتقا پیدا کرد و در سطح بالای مجلس مدیریت کرد و از روند قانون گذاری شناخت کافی دارد.

وی ادامه داد: دکتر پزشکیان از سوی دیگر مدریک فوق تخصص قلب دارد و کادر درمان بین مردم ما  محبوبیت  زیادی دارد. نکته دیگر این که ایشان  ساده زیست  هستند و نه خودشان و نه هیچ‌یک از افراد خانواه ایشان مشکلات مالی ندارند. مورد بعدی در مورد آقای پزشکیان  این است که پایگاه رای خوبی بین افراد آذری و کرد زبان دارد و بارها مشاهده کردیم از حقوق اقوام در مجلس دفاع کرده است؛ از سوی دیگر برآورد ما از استان‌های مختلف این است که ایشان محبوبیت بالایی دارند؛ البته  در کنار این‌ها ما تابع نظر نهایی جبهه اصلاحات هستیم.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان بیان کرد: هر حزب و جریانی می‌تواند کاندیدای حزب خودش را مطرح کند اما با نشانه‌ها و علائمی که وجود دارد و کاندیداهایی که تا امروز حضور پیدا کرده‌اند، آقای پزشکیان می‌تواند یکی از کاندیداهای اصلی جریان اصلاح طلب باشد.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که آقای پزشکیان اولین بار در دفتر حزب ما اعلام کاندیداتوری کردند، تا امروز ۴ جلسه چند ساعته با ایشان برگزار کردیم و صحبت‌هایی را با ایشان داشتیم و گفتند که به صورت جدی می‌خواهم به انتخابات ورود کنم؛ مطمئنا اقشار مختلف مردم هم از ایشان حمایت می‌کنند.

نخستین واکنش حسن خمینی بعد از کناره گیری از انتخابات

حسن خمینی در دیدار با دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب اعتمادملی می گوید: مشکلات اصلی کشور اقتصادی است، اما راه حل سیاسی دارد.

حسن خمینی با اشاره به دلایل کناره گیری خود از انتخابات ادامه داد:واقعیت این است که اصلا خودم بنای حضور نداشتم؛ برای اینکه احساس مسئولیت نمی کردم و معتقد بودم افراد زیادی برای تصدی این مسئولیت حضور دارند. این تصمیم پابرجا بود تا اینکه با پیش بینی ها و ارزیابی های قابل توجهی مواجه شدیم. این را بگویم که بیش از اقبال افراد و جریانات خاص که به نوبه خود بسیار ارزشمند است.

وی اضافه کرد:  تنها عاملی که من را در تصمیم گیری مردّد کرده بود - البته تصمیم هم نگرفته بودم - این بود که نکند فردای قیامت پیش خدا، روح امام، شهدا و آیندگان بگویند یک موقعی کاری از شما می آمد و نکردید. فرآیند شورای نگهبان هم خیلی برایم مهم نبود. اگر هم رد می کردند اتفاق مهمی نمی افتاد.

از ضد و نقیض های قانون انتخابات تا پشت پرده جلسه کارگزاران درباره رئیسی

ظریف: تداوم فشارها در عزم من برای نامزد نشدن تاثیر معکوس خواهد داشت

محمد جواد ظریف در صفحه اینستاگرامی خود درباره جلسه روز گذشته خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشت: سلام، دیروز جلسه‌ای طولانی، صریح و صمیمی—همراه با توهین و تهدید و اتهام از سوی یکی دو نفر—با نمایندگان محترم کمیسیون امنیت ملی داشتم. از یکی از نمایندگان نقل شده است که "برآوردم از جلسه امروز کمیسیون این است که ظریف نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود."

 وی اضافه کرد: پس از چندین بار تأکید بر عدم تمایل برای نامزدی، نمی‌خواستم دوباره وارد این موضوع شوم. اما این اظهار نظر ناگزیرم کرد که اصل ماجرا را عرض کنم: در جلسه چند نفر اظهار نگرانی کردند که گفت و گوهای وین برای رفع تحریم‌ها با اهداف انتخاباتی دنبال می‌شود و بنده برای جلب آرای مردم به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه هستم. عرض کردم دو قطبی را کسانی می‌سازند که با اتلاف میلیاردها برای تولید سریال، اعتماد عمومی به دیپلماسی کشور را هدف گرفته و معیشت مردم و عزت کشور را بازیچه اغراض سیاسی و انتخاباتی می‌نمایند. 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما به لطف خدا و بزرگواری مردم نیازی به ایجاد دوقطبی در جامعه نداریم، گفت: هشت سال است علیه دستگاه دیپلماسی با هزینه‌های سنگین تبلیغ شده است؛ ۸ سال است بهترین دستاوردهای دیپلماسی را تخطئه‌ کرده‌اند؛ ۸ سال است به دلیل سکوت ما یک تنه به قاضی رفته‌اند؛ و ۸ سال است برای کوبیدن دستگاه دیپلماسی، عزت و اعتماد مردم را نشانه گرفته‌اند؛ اما به لطف خدا هنوز از نعمت محبت مردم دلاورمان برخورداریم.

ظریف خاطرنشان کرد: یادآوری کردم که علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی و یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد./841/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
..انتقاد
0
0
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
سلام و خدا قوت
این جمله را خودتان متوجه می شوید؟؟

فرصت بدلیل کمک به ساخت دوگانه همیشگی و تحریک طبقه متوسط اینبار با چاشنی جلوگیری از رهبری رئیسی تهدید به دلیل اجماع راحت اصولگراها و عدم تکثر آرا آنها.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
عالی و درجه یک
0
1
نمی دونم شاید
Germany
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
این کارتون عالیه
ادامه بدهید
آفرین یبه برو بچ رسا انقلابی
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
بابا اینقدر به این بشر اهمیت ندید طرفدارای متوهمش هم بدونن تایید صلاحیت نمیشه
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
احمدی نژاد هیچ موقع دنبال منافع مردم ایران نبوده و نیست و هدفش تنها نجات همدستانش از دست قانون بوده و هست. همدستانش که عمل بزهکارانه و دزدی انجام داده اند و بایستی متحمل مکافات عمل خود گردند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
اصلاح طلبان در انزوای مردمی و اختلاف داخلی دست و پا میزنن.
1
0