۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۶۷۹۳۱۳
بسته انتخاباتی رسا؛

از کنایه سنگین روحانی اصلاح طلب به مطهری تا جدال بر سر تعویق انتخابات+فایل

از کنایه سنگین روحانی اصلاح طلب به مطهری تا جدال بر سر تعویق انتخابات+فایل
در این بسته، اخباری شامل کنایه سنگین یک روحانی اصلاح طلب به علی مطهری و گمانه زنی هایی در مورد کاندیداتوری رئیسی، قالیباف، جلیلی و لاریجانی، تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در ایام انتخابات، اطلاع رسانی درباره اهم اخبار انتخاباتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا عموم مخاطبان رسانه ها در این ایام در پی رصد جناح های مختلف و اقدامات و اظهارات انتخاباتی چهره های شاخص هستند.

ما در این بسته انتخاباتی، اخبار رسمی و گاهاً غیر رسمی انتخاباتی را به اطلاع مخاطبان محترم خود می رسانیم.

در این بسته، اخباری شامل کنایه سنگین یک روحانی اصلاح طلب به علی مطهری، اعلام کاندیداتوری فریدون عباسی و قدرتعلی حشمتیان، کشمکش های جریانات مختلف در خصوص تعویق انتخابات و گمانه زنی هایی در مورد کاندیداتوری رئیسی، قالیباف، جلیلی و لاریجانی، تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

کنایه سنگین روحانی اصلاح‌طلب به مطهری

ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به آزادی می‌گوید: «مواضع علی مطهری درباره حجاب در این مدت مشخص است».

وی در گفت‌وگویی در واکنش به این سخنان مطهری می‌گوید: «متاسفانه کتاب مساله حجاب دیگر چاپ نمی‌شود اما من به آقای علی مطهری توصیه می‌کنم که حداقل آن کتاب مساله حجاب مرحوم پدرشان را بخوانند».

قوامی همچنین می‌گوید: «من به ایشان یادآور می‌شوم که رضا خان خواست حجاب را بردارد و موفق نشد؛ یعنی خانم‌هایی بودند که سال‌ها در خانه ماندند مبادا روسری آنان برداشته شود. ما هم موفق نمی‌شویم که حجاب را اجباری کنیم».

وی تاکید کرد: «من به عنوان یک روحانی می‌گویم که نمی‌شود با زور کسی را معتقد کرد. کسانی که اعتقاد راسخ به حجاب دارند، در اروپا هم باشند حجاب خود را حفظ می‌کنند. کسی هم که اعتقاد ندارد با زور معتقد نمی‌شود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه این حرف‌ها چقدر به آقای مطهری در انتخابات پیش‌رو کمک خواهد کرد، گفت: «من فکر نمی‌کنم که شورای نگهبان اصلا او را تایید صلاحیت کند. وقتی برای نمایندگی مجلس تایید صلاحیت نشد، الان هم نمی‌شود. ضمن اینکه به نظر من بیان این حرف‌ها اخلاقی نیست.»

از کنایه سنگین روحانی اصلاح‌طلب به مطهری تا جنگ و جدا بر سر تعویق انتخابات

کسانی که زودهنگام اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، می‌خواهند وزیر یا شهردار شوند

علی خضریان گفت: ما در شرایطی قرار گرفتیم که برخی افراد خیلی زودهنگام در انتخابات اعلام حضور کردند. برداشت من این است که آنها برای مسئولیت‌های دیگر مثل وزیر یا شهردار خود را مطرح می کنند یا ان شاءالله که این کار برای گرم کردن تنور انتخابات بوده است. اما آنچه مسلم است، اینکه هنوز نامزدهای اصلی وارد صحنه نشده اند. این موضوع نگران کننده‌ای نیست. شاید دلیلش این باشد که جریان شناسی انتخابات برای نامزدهای اصلی شفاف نشده، لذا آنها خیلی ریسک نمی‌کنند و حضور و عدم حضورشان را به این راحتی اعلام نمی کنند، بلکه با تامل بیشتری اقدام می کنند. همچنان که در انتخابات گذشته هم همین طور بوده، البته این بار شرایط پیچیده تر است و بخشی از کم شور بودن فضا به خاطر مشکلات معیشتی است که برخی نامزدهای اصلی را با تردید مواجه کرده که آیا می‌توانند مطالبات اجتماعی را پاسخ بدهند یا نه؟این عضو جبهه پایداری تاکید کرد: کسانی که فکر می کنند آمدنشان به عرصه انتخابات منوط به آمدن یا نیامدن فرد دیگری است به خاطر روحیه ایثارگری آنها نیست، بلکه پذیرفته‌اند که نسبت به آن فرد اصلح نیستند و همین شروط این را تایید و تاکید می‌کند؛ هرچند ممکن است افراد دیگری معتقد باشند که آنها نه نسبت به یک کاندیدای خاص بلکه نسبت به خیلی‌های دیگر اصلح نیستند. این افراد کسانی هستند که مسئولیتی داشته‌اند اما نتوانسته اند برای معیشت مردم کاری کنند لذا در عرصه عدالت خواهی یک جای کارشان می‌لنگد و در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ندارند.

حاجی‌دلیگانی: انتخابات حتی برای یک روز جابجا نمی‌شود

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات حتی برای یک روز جابجا نمی‌شود، زمان آن بر اساس تصمیمی است که بین وزارت کشور و شورای نگهبان توافق شده است و به هیچ وجه قابل تغییر نیست.

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به شائبه هایی در فضای مجازی برای تاخیر در برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ گفت: به هیچ وجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عقب نمی افتد و در موعد مقرر خود برگزار می شود.

از کنایه سنگین روحانی اصلاح‌طلب به مطهری تا جنگ و جدا بر سر تعویق انتخابات

نماینده شاهین شهر، میمه برخوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آنهایی که دنبال این مباحث هستند که می خواهند مبانی مردم سالاری را مورد هدف قرار دهند، در واقع کسانی که در سنوات گذشته در پاسخ دادن به خواسته های به حق مردم ناتوان بودند و پاسخی برای افکار عمومی ندارند و خود را بازنده انتخابات می دانند دنبال طرح این گونه شایعات بی اساس هستند.

سعید حجاریان: کاندیداتوری تاجزاده احیای اصلاح‌طلبی پیشروست

حاکمیت ممکن است برخی از نیروهای تأثیرگذار اصلاحات را به موضع‌گیری علیه تاجزاده دلالت کند یا برخی گمان کنند از باب تقرب خوب است تاجزاده را تخریب و تخطئه کنند؛ این اما چاره کار نیست. نه برای حاکمیت و نه برای نیروهای نامبرده.تاجزاده به‌عنوان یک نیروی سیاسی باسابقه، تصمیم‌ به کاندیداتوری گرفته است؛ طبعاً می‌داند بناست با چه فیلترهایی مواجه شود؛ پس نیازی نیست ترکیب شورای نگهبان، مواضع آقای جنتی و حتی، زندان سال ۱۳۸۸ را به او یادآور شویم!تنها برخی از چهره‌ها هستند که آنچه واقعیت است به زبان می‌آورند و مابقی، پیش از هر اعلام نظر دودوتا چهارتا می‌کنند!طبعاً تاجزاده رد صلاحیت خواهد شد؛ اما این به‌ معنای آن نیست که ایشان به‌عنوان یک بازنده‌ی از پیش تعیین‌شده در این انتخابات اظهارنظر و ایفای نقش کند.

از کنایه سنگین روحانی اصلاح‌طلب به مطهری تا جنگ و جدا بر سر تعویق انتخابات

اعلام کاندیداتوری فریدون عباسی برای انتخابات ریاست جمهوری / عباسی: روحانی باعث فاصله مردم از حاکمیت شد

فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای خود رقیبی در انتخابات می‌بینید؟ گفت: من رقیبی در انتخابات ندارم و هر کسی که ثبت نام کند و تأییدیه شورای نگهبان را بگیرد همراه من است و من هم همراه او هستم ضمن اینکه در آینده هم برای ساختن کشور از نظرات همه کاندیداها استفاده خواهم کرد. اگر من از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شوم به نفع کسی کنار نمی‌روم و حرف خود را تا پایان می‌زنم.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی است، ولی این جنگ فرماندهان خاص خود را می‌خواهد؛ حسن روحانی باعث شد که مردم از حاکمیت فاصله گرفتند.

قدرتعلی حشمتیان برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 اعلام کاندیداتوری کرد

قدرتعلی حشمتیان رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان طی نشستی خبری در جمع اصحاب رسانه در محل مرکزی حزب همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) طی بیانیه‌ای برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

از کنایه سنگین روحانی اصلاح‌طلب به مطهری تا جنگ و جدا بر سر تعویق انتخابات

زمان زیادی تا ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نمانده و هر دو جناح سیاسی غالب کشور اکنون وارد بررسی مصادیق کاندیداتوری در انتخابات شده اند. در حقیقت اکنون انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم وارد فاز جدی‌تری شده است. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دست به مهره شده و به مصادیق انتخاباتی ورود کرده‌اند.

از کنایه سنگین روحانی اصلاح‌طلب به مطهری تا جنگ و جدا بر سر تعویق انتخابات

اصولگرایان به فکر فردای بعد از پیروزی باشند

همزمان با ورود جریانات سیاسی به مصادیق انتخاباتی، ارزیابی شرایط و فضای انتخابات و همچنین وضعیت نامزدهای احتمالی در حال رصد و پایش است و شبکه‌های اجتماعی و ارزیابی اولیه مردم در چنین فضاهایی مورد توجه جریانات سیاسی قرار گرفته است.

شواهد نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌ روی به دلایلی همچون "تکرار تاریخی گردش قدرت"، "عملکرد ضعیف دولت تدبیر و امید"، "شرایط اقتصادی نامناسب"، "عدم همراهی بدنه اصلاح‌طلبی با این جریان سیاسی" و "نارضایتی مردم از عملکرد اصلاح‌طلبان در دولت یازدهم و دوازدهم، مجلس دهم و شورای شهر پنجم" به توفیقی دست نخواهند یافت و رییس جمهور آینده از بین چهره‌های اصولگرا باشد!

نکته مهمی که جریان اصولگرایی باید به آن توجه داشته باشد، این است که فرصت برای سرمستی ناشی از پیروزی در انتخابات و ادامه بگو مگو‌های سیاسی به صلاح این جریان نیست، چون مردم توقع دارند دولت سیزدهم خیلی سریع، اگر شرایط را به کلی تغییر نمی‌دهد، گام‌های اساسی در جهت بهبود وضعیت در حدواندازه های قابل قبول بردارد.

"چطور باید کشور اداره شود" گزاره مهمی است که جریان اصولگرایی بدون توجه به آن در همان روزهای نخست به وضعیتی دچار خواهد شد که مجلس یازدهم اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

در این راه، بسیج همه نیروها برای نجات کشور، برطرف کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی، بهبود وضعیت امنیتی و ادامه منطقی روند سیاست خارجی امری ضروری است. بر همین اساس، اصولگرایان چه تصمیم‌سازان در این جریان، چه نامزدها و چه شخصیت‌هایی که قصد دارند در عرصه انتخابات کنش‌گری کنند، باید از چنین توانی برخوردار باشند.

نظر به اینکه هم اکنون دو قوه مقننه (مجلس شورای اسلامی) و قوه قضاییه در اختیار دو چهره اصولگرا یعنی آقایان آیت‌الله رئیسی و محمدباقر قالیباف قرار دارد،  ضلع سوم یعنی قوه مجریه باید شخصی غیر ازاین دو نفر باشد.

جریان اصولگرایی باید فردی را وارد رقابت‌های انتخاباتی کند که توانمندی برای بسیج همه نیروهای کشور و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها را داشته باشد و بتواند با قرار گرفتن در ضلع سوم، مشکلات و معضلات کشور را بعد از انتخابات مرتفع کند؛ باید به این نکته واقف بود، صرف پیروزی اصولگرایان در انتخابات آینده بدون بهبود شرایط و حل مشکلاتی که ذکر شد، پیروزی جریان انقلاب نخواهد بود، چرا که پیروزی جریان انقلاب و کشور تنها در کارآمدی دولت آینده و حل مشکلاتی که ناشی از میراث آوار شده دولت های گذشته بر دوش مردم سنگینی می کند محقق خواهد شد، نه صرفا برنده شدن در انتخابات توسط اصولگرایان.

اگر چارچوب‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بر اساس مواردی که گفته شد، چیده شود، جریان انقلاب نباید به هیچ عنوان نگرانی از انتخابات ریاست جمهوری و دولت داشته باشد، چون اگر با این رویکرد وحدت صورت بگیرد، طبیعتا مردم نیز همراهی خواهند کرد تا مشکلات حل شود.

نگرانی اصلی آنجایی است که چهره‌ای از بین اصولگرایان در انتخابات ۲۸ خرداد انتخاب شود که نتواند اداره کشور را آنگونه که بایسته و شایسته است انجام دهد و در حل مشکلاتی که در زمینه‌‌های اقتصادی، بین‌المللی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد ناتوان باشد و توفیقی به دست نیاورد و در نتیجه منجر به بهبود شرایط مردم نشود و این نه تنها به معنی پیروزی نخواهد بود بلکه به از دست رفتن اعتماد به انقلاب و جبهه انقلاب منجر خواهد شد؛ لذا نتیجه می گیریم آنچه اولی بر پیروزی در انتخابات هست، کارآمدی دولت منتخب است که به تصمیم سازی ها و تصمیم گیری صحیح قبل از انتخابات برمی گردد و اجماع اصولگرایان بر کاندیدایی واجد شرایط برای تشکیل دولتی کارامد و با برنامه تنها گزینه برای رسیدن به پیروزی واقعی برای نیروهای انقلاب خواهد بود.

زیباکلام: محسن هاشمی، ظریف و پزشکیان نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان هستند

زیبا کلام فعال اصلاح‌طلب گفت: آقایان محسن هاشمی، ظریف و مسعود پزشکیان نامزدهای اصلی و بالقوه اصلاح‌طلبان هستند که جبهه اصلاحات نیز می‌تواند آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

مرتضی مبلغ: تعویق انتخابات گزینه مناسبی برای شرایط کرونایی نیست

مرتضی مبلغ درباره مطرح شدن مساله برگزاری جداگانه انتخابات یا تعویق در برگزاری انتخابات به دلیل اوج گیری شیوع ویروس کرونا، گفت: برخی از این پیشنهادها مستلزم داشتن قانون خاص و همینطور مستلزم آمادگی‌های بسیار گسترده است که تقریبا در این فاصله کوتاه غیرقابل انجام است. اگر از مدت‌ها قبل تمهیدات لازم انجام می‌شد که انتخابات در بیش از یک روز برگزار شود به این معنا که هر کدام از انتخابات‌ها در یک روز جداگانه انجام شود، ممکن بود این پیشنهادات عملی شود اما در شرایط فعلی به نظر من قابل انجام نیست.

وی ادامه داد: به‌عقیده من بهترین راه این است که تعداد شعب اخذ رای به‌اندازه‌ای افزایش پیدا کند که از عدم تجمعی که منجر به مخاطرات برای سلامت مردم باشد، اطمینان حاصل شود. در حال حاضر این تنها راهی است که باید انجام شود و همینطور اگر از قبل چاره‌اندیشی می‌شد که نشد یک راه دیگر هم بود و آن اینکه تعداد قابل توجهی از مردم محل رای‌دادنشان مشخص می‌شد که به نوعی بشود حجم مراجعه و تجمع مردم در زمان رای دادن را مدیریت کرد که این هم نشد.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات درخصوص تعویق انتخابات، اظهار داشت: در شرایطی هستیم که هیچ تضمینی برای فروکش کردن موج شیوع کرونا وجود ندارد. اگر یقین وجود داشت که مثلا دو هفته بعد کرونا فروکش می‌کند، می‌شد چنین پیشنهادی ارائه کرد اما وقتی چنین نیست و هر چند وقت یکبار موج جدید یا نوع جدیدی از این ویروس پدیدار می‌شود، تعویق انتخابات راهکار مناسبی نیست.

از کنایه سنگین روحانی اصلاح‌طلب به مطهری تا جنگ و جدا بر سر تعویق انتخابات

مذاکرات وین نتیجه دهد، مردم در انتخابات شرکت می‌کنند/ اگر من نباشم، پس چه کسی رجل سیاسی است؟

علی مطهری در مصاحبه ای ابراز کرد: قبول دارم که فضای انتخاباتی گرم نیست، اما به‌تدریج این فضا گرم و پرشور خواهد شد و مشارکت قابل‌قبولی خواهیم داشت، زیرا انتخابات ریاست‌جمهوری حساسیت بیشتری نسبت‌به انتخابات مجلس دارد. در انتخابات گذشته مجلس، در فضای خاص بعد از حوادث آبان ۹۸ و هواپیمای اوکراینی بودیم و دلسردی در مردم ایجاد شده بود. ضمن اینکه به خاطر مسئله افزایش قیمت بنزین، مردم احساس کرده بودند مجلس در کشور کاره‌ای نیست. بعد از آن هم که بنده و دوستان خواستیم وزیر کشور را استیضاح کنیم، اجازه ندادند. به همین دلیل این برداشت در مردم شکل گرفت که تصمیمات در جای دیگری گرفته می‌شود؛ بنابراین انگیزه‌ای برای حضور در انتخابات نبود.

اکنون تا‌حدی از آن فضا دور شده‌ایم. ضمن اینکه اگر مذاکرات وین به نتیجه مطلوب برسد و مردم احساس کنند راهی برای حل مشکلات باز شده است، برای اینکه این راه ادامه پیدا کند، بیشتر شرکت می‌کنند. در مجموع به میزان مشارکت امیدوارم.

وی در پاسخ به این سوال که در مورد بحث شورای نگهبان و تأیید شما به‌عنوان رجل سیاسی تردید‌هایی مطرح شده است. با توجه به اینکه برای مجلس یازدهم شما را ردصلاحیت کردند، به نظرتان این‌بار تأیید خواهید شد؟ می گوید: مصداق رجل سیاسی که قاعدتا باید باشم. اگر من نباشم، نمی‌دانم چه کسی رجل سیاسی است. حالا ممکن است مثل آنچه برای مجلس یازدهم مطرح کردند، به خاطر اظهارنظر‌هایی که داشته‌ام، عدم التزام عملی به نظام را بگویند. در همان دوران انتخابات مجلس، در جلسه‌ای که به دعوت شورای نگهبان شرکت کرده بودم، به همه دلایل آن‌ها جواب دادم و هیچ‌کدام موارد درستی نبود. تا‌حدی هم منجر به مجادله شد و جلسه را ترک کردم. احتمال داشت اگر صحبت‌هایشان را قبول می‌کردم، تأیید می‌کردند. اما به نظر من دلیل قانع‌کننده‌ای برای رد‌کردن نبود. ولی اگر تدبیر داشته باشند، برای افزایش مشارکت مردم باید روش خودشان را تغییر دهند.

لاریجانی حاضرِ غایب انتخابات 1400 است؟

درحالی‌که بخشی از جریان اصلاحات نزدیک‌تر به دولت، یعنی طیف کارگزاران، در مظان اتهام حمایت از لاریجانی است، اما هم حسین مرعشی و هم غلامحسین کرباسچی صراحتا از این موضوع اعلام برائت کرده و گفته‌اند که در جریان اصلاحات تا این لحظه بحثی درباره حمایت از رئیس سابق مجلس و مسئول فعلی پیشبرد تفاهم‌نامه ایران و چین مطرح نیست یا نشده است.

از سویی دیگر سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان، یعنی منوچهر متکی، هم اخیرا در کنایه به اصولگرایان منتقد این شورا که گفته بودند جامعه روحانیت به‌طور خاص و شورای وحدت اصولگرایان در ذیل جامعه روحانیت به‌دنبال نامزدی علی لاریجانی است، گفت دیدید که نام این فرد در میان ۱۰ نام خروجی این شورا به‌عنوان نامزد انتخابات ۱۴۰۰ نیست و دعوت‌نامه‌ای هم برای او ارسال نشده است.

اینکه تاکنون هیچ پالس روشنی از علی لاریجانی برای آمدن دیده نشده چندین دلیل دارد. برخی می‌گویند او سیاست‌مداری کارکشته است و حتی اگر قصد جدی هم داشته باشد سکوت و صبر پیشه می‌کند و تا روز‌های آخر منتهی به ثبت‌نام قصدش را علنی نخواهد کرد، با توجه به فضای خاکستری زمین بازی انتخابات ۱۴۰۰ و تفاوت‌هایی که انتخابات‌های گذشته دارد، می‌داند اعلام زودهنگام برایش خسران بیشتری دارد تا مزیت.

برخی تحلیل‌ها حاکی از این است که لاریجانی وارد بازی بازنده نمی‌شود، در شرایطی می‌آید که برنده‌شدنش تا حدی قابل پیش‌بینی باشد که آن هم در دو شکل رخ خواهد داد و اینکه بدل به تک‌نامزد یکی از دو جریان شود.

او بدون حمایت اصلاح‌طلبان نخواهد آمد، چراکه می‌داند باید شرایطی مشابه سال ۹۲ برای او رخ دهد؛ یعنی ائتلافی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو پشت او بایستند تا رأی‌آوردن او تضمین شود. وگرنه رأی اصولگرایانی که در سال ۹۲ بین قالیباف و جلیلی پخش شد یا سال ۹۶ پشت ابراهیم رئیسی آمد، هیچ‌وقت به سبد علی لاریجانی ریخته نخواهد.

می‌خواستیم خاتمی رئیس جمهور شود، صفایی فراهانی معاون اول / حمایت از لاریجانی یعنی مرگ اصلاحات

تاجزاده در کلاب هاوس گفته است: در انتخابات ۹۸ من و اکثر اصلاح طلبان شرکت نکردیم و بسیاری از افراد قلع و قمع شدند. اما سوال این است که حاکمیت در سال ۱۴۰۰ چه مسیری قرار است انتخاب کند؟ من فکر میکنم به دلیل دشواری شرایط بین الملل و منطقه، اصل را به شرکت در انتخابات بگذاریم و نامزد معرفی کنیم و میدان را ترک نکنیم. نگاه دیگر این بود که حتما با یک گزینه اصلاح طلب وارد شویم و روی اصلی‌ترین مسائلی که کشور را به اینجا کشانده انگشت بگذاریم. اگر اجازه دادند وارد انتخابات شویم، مسئولیت بپذیریم و اگر رای نیاوردیم وظیفه خود را انجام داده‌ایم. از همین رو تلاش کردیم سیدمحمد خاتمی با معاون اولی صفایی فراهانی و تیمی که معرفی می‌کنیم و با برنامه‌ای مدون به انتخابات دعوت کنیم و به این ترتیب مسیر اصلاح ساختاری را دنبال کنیم و به داد مردم برسیم اما بعد از اینکه این داستان متنفی شد، من تصمیم گرفتم با مسئولیت خودم وارد میدان شوم. جمهوری اسلامی هیچ راهی جز اصلاح ساختاری و رفتاری ندارد. دست یاری را به سوی هر شهروندی که فکر می‌‌کند باید از این وضعیت خارج شویم، دراز می‌کنم تا فردای بهتر برای ایران و ایرانیان رقم بزنیم.

وی افزود: ما در سطح کشور دو گرایش داریم. یک گرایش معروف به نظامی‌گری است که فکر می‌کنند هیچ راهی جز تشکیل دولت نظامی نداریم و فضای امنیتی در ایران شکل بگیرد. آنها اقلیت هستند اما می‌دانند اقلیت با مشت آهنین و منسجم می‌تواند اکثریت پراکنده و منفعل را زیر سلطه بگیرند و مشروعیت خودشان را با بهبود وضعیت اقتصادی جبران کنند اما معتقدم این توهمی بیش نیست.

تاجزاده گفت: روند دوم هم مدنی‌‌گرایی است؛ این یعنی به اصول جمهوری و ساختاری برگردیم و حاکمیت باید یکی از این دو را انتخاب کنند. داستان با انتخابات تمام نمی‌شود. اگر قرار بود فقط چند موضوع را بگویم، بدون نامزد شدن می‌گفتم اما اکنون می‌خواهیم پرچمی را بلند کنیم و بگوییم نیاز به اصلاح داریم و می‌خواهیم که نظامیان به پادگان‌ها برگردند تا انسجام در میان آنها برگردد. دولت پنهان قرار است تا کجا ادامه دهد و مسئولیت نپذیرد؟ من نیامده‌ام که رد صلاحیت شوم و بعد بگویم خب وظیفه من تمام شد.

از کنایه سنگین روحانی اصلاح‌طلب به مطهری تا جنگ و جدا بر سر تعویق انتخابات

رئیسی، قالیباف و جلیلی همزمان نامزد می‌شوند؟

نام‌نویسی کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دو هفته دیگر آغاز شده و اصولگرایان هنوز به تصمیم قطعی درباره اینکه با کدام نیروی سیاسی خود وارد میدان شوند، نرسیده‌اند.

کمبود وقت و اختلاف‌نظر‌هایی که مسبب این بلاتکلیفی بوده، اما آنان را به یک نقشه جدید رسانده که تا چندی قبل بعید به نظر می‌رسید. گمان می‌رفت که ورود سیدابراهیم رییسی به این کارزار فصل‌الخطاب است و سایر رقبا عقب خواهند کشید. این گمانه از آنجایی که پدید آمد که پیش از این گفته شده بود اگر رییسی بیاید، جلیلی نخواهد آمد و روز دیگر قالیباف. حتی سایر نامزد‌های اصولگرا نیز در سخنان خود به نحوی موضع‌گیری می‌کردند که تصور می‌شود اگر جناب قاضی‌القضاب به نتیجه رسیده و نامزد شود، یک اجماع گسترده حول محور او شکل خواهد گرفت.

اکنون، اما براساس اخباری که روی خروجی رسانه‌های اصولگرا قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد که مسیر اجماع اصولگرایان چندان ساده و هموار نیست. آن‌ها جدا از مشکلات داخلی، نگران تاکتیک رقیب بوده و نمی‌خواهند قبل از آنکه تکلیف اصلاح‌طلبان روشن شود، تصمیمی بگیرند. همین است که بنا را بر زمان خریدن و نچیدن همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد گذاشته‌اند. شاهد آنکه همین دیروز، سایت خبری «نامه نیوز» که نزدیک به مصطفی پورمحمدی است و حمایت جامعه روحانیت از کاندیداتوری رییسی هم نیازی به یادآوری ندارد، در گزارشی با عنوان «خبر اختصاصی» از نامزدی همزمان رییسی، قالیباف و جلیلی خبر داد! در این گزارش بعد از اشاره به اخبار ضد و نقیضی که اخیرا از این جریان سیاسی مخابره شده بود، آورده است: «به موازات این قضیه، اما اخبار مهمی از جبهه اصولگرایی رسیده که تا حد زیادی تصمیمات سیاسیون در این جریان سیاسی را مشخص می‌کند.»

نخست اینکه «نامزدی سعید جلیلی در این انتخابات قطعی شده است» و دوم هم «توصیه برخی اصولگرایان برای ورود محمدباقر قالیباف به رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو.» در ادامه این گزارش بر این نکته هم تاکید شده بود که «نامزدی همزمان جلیلی و قالیباف و رییسی پیشنهاد جمعی از اصولگرایان است که برای مواجهه با فضای پیش‌بینی نشده انتخاباتی، همچنین تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان اتخاذ کرده‌اند. در این طرح این‌گونه پیش‌بینی شده که پس از نام‌نویسی این سه شخصیت اصلی اصولگرا در فرآیندی که به‌زودی ساز و کار آن اعلام خواهد شد نامزد اصلی اصولگرایان معرفی خواهد شد.»

وی اضافه کرد: ما یک طیفی بودیم از دوم خرداد تا کنون؛ همواره اختلاف‌نظرها اینگونه نبوده که همه جدا باشیم. بله ما هم در میان اصلاح‌طلبان اختلاف نظر داریم و این یعنی زنده بودن. انتقادمان به حاکمیت هم این است که چرا این تکثرگرایی را قبول ندارند و می‌خواهد همه یک حرف را بزنند. برای من اصل اولویت اصلاح بر اصلاح طلبان است. معلوم است که من معادل ملت نیستم اما شعاری که می‌دهم برای مردم و ایران است.

اخیرا با کرباسچی اختلاف نظر داریم، او معتقد است به هر طریقی وارد انتخابات شویم حتی اگر نامزدمان لاریجانی باشد. اما من این را مرگ اصلاحات می‌دانم و معتقدم باید سکوت کنیم و به مردم بگوییم حاکمیت برای ما گزینه‌ای باقی نگذاشته است. از سوی دیگر مثلا من و کرباسچی در خصوص موضع ایران در سوریه همنظر و هم عقیده هستیم.

تمایل ندارم وارد رقابت انتخاباتی شوم

روزنامه اعتماد با محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و ‌یکی از گزینه‌های احتمالی حضور در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری به گفت‌وگو نشسته است. مهمتریم بخش‌های این مصاحبه در ادامه آمده است:

مساله انتخابات ریاست‌جمهوری، یک موضوع شخصی و فردی نیست که یک نفر بخواهد راسا تصمیم بگیرد کاندیدا شود، ریاست‌جمهوری یک موضوع فراگیر و ملی است و اگر قرار است کسی در این حوزه موفق شود باید براساس خرد جمعی و حمایت نخبگان و مردم وارد شود، نه با منم منم زدن و شخص‌محوری.

از کنایه سنگین روحانی اصلاح‌طلب به مطهری تا جنگ و جدا بر سر تعویق انتخابات

احزاب و گروه‌ها، درحال تعامل هستند و نهاد اجماع‌ساز برای اصلاح‌طلبان تشکیل شده که به جای فردگرایی، مصالح کلی کشور سنجیده شود، در این حوزه دو ایده مطرح شده است. یکی اینکه اصلاح‌طلبان قبل از ثبت‌نام به اجماع و کاندیدای اصلی برسند و اگر این کاندیدا رد شود، مشخص باشد که در انتخابات نماینده مستقیمی ندارند.

ایده دوم، بر ثبت‌نام چند نفر از شخصیت‌هایی که امکان تایید صلاحیت دارند، تاکید دارد، اگر هیچ‌یک از آنها تایید نشود، تکلیف مشخص است، اگر یک نفر تایید شود بازهم مشخص است اما اگر دو یا سه نفر تایید شدند، آن کاندیداها بین خود فرد مقبول و اصلح را معرفی کنند. تاجایی که می‌دانم هنوز درباره اینکه کدام روش انتخاب شود، تصمیمی گرفته نشده است و من هم به صورت شخصی تمایلی برای ورود به این حوزه ندارم اما اگر از سوی این نهاد یا احزاب توصیه‌ای به من شود، طبیعتا وظیفه دارم روی آن مطالعه و بررسی کنم.

از کنایه سنگین روحانی اصلاح‌طلب به مطهری تا جنگ و جدا بر سر تعویق انتخابات

استقبال شورای وحدت از داوطلبی زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری

قوی، جانشین سخنگوی شورای وحدت با استقبال از حضور زنان برای داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: با اعلام داوطلبی زنان، شورای وحدت برای برنامه‌ها و معرفی تیم و رویکردهای سیاسی به آنها هم نامه ارسال می‌کند.

آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در تهران هستیم

موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور از آمادگی این ستاد برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در شهر تهران در بستر شبکه داخلی و بدون استفاده از اینترنت خبر داد./841/

برای دریافت فایل بسته انتخاباتی رسا (اینجا) کلیک کنید.

از کنایه سنگین روحانی اصلاح‌طلب به مطهری تا جنگ و جدال بر سر تعویق انتخابات

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
شاید آن عده که دم از عماری انقلاب می زنند از نگاه من نوعی واجد ویژگی های عمار نباشند و از آن سو عده ای که اشعث نامیده می شوند نیز حقیقتا اشعث نباشند.
0
0
محمد مهدی اسلامیِ ِ
|
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
با سلام و احترام بر جنابعالی نا شناس عزیزم ، اگر نظر تان مبتنی بر دلیل محکم باشد هم برای خودتان و هم برای دیگران سود مند خواهد بود و الا چنانچه مضر نباشد ، فایده ای هم نخواهد داشت ، با پوزش و عرض ادب ، محمد مهدی اسلامی .