۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۷۱۷۷۹۳

هیولای اولی از توهم تا واقعیت منتشر شد

هیولای اولی از توهم تا واقعیت منتشر شد
کتاب هیولای اولی از توهم تا واقعیت، که به بررسی تحلیلی انتقادی ماده و لوازم آن در فلسفه اسلامی پرداخته است از سوی مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، کتاب هیولای اولی از توهم تا واقعیت، تالیف دکتر محمد مهدی کمالی، دانش آموخته دانشگاه رضوی و استادیار پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از سوی مرکز پژوهش دانشگاه رضوی به زیور طبع آراسته شد.

این کتاب در واقع به بررسی تحلیلی انتقادی ماده و لوازم آن در فلسفه اسلامی پرداخته است چراکه درباره مادۀ اولی و ادلۀ آن، تاکنون پژوهش‌هایی انجام شده، اما کمتر پژوهشی را می‌توان یافت که به لوازم و نتایج این نظریه و میزان نفوذ آن در حل مسائل فلسفۀ اسلامی پرداخته باشد.

بر روی جلد این کتاب آمده است، اگرچه مادۀ اولی وجودی ناچیز دارد و در انتهای قوس نزول جای دارد، اما تأثیر اعتقاد به آن را، تا اعلی درجۀ قوس صعود می‌توان دید. در این کتاب با نگاهی جامع به نظریۀ ماده و صورت و لوازم آن، به مهم‌ترین سؤالات دراین‌باره پاسخ داده می‌شود:

خاستگاه نظریۀ ماده و صورت چیست؟

فیلسوفان برای حل چه مسئله یا مسائلی به سراغ این نظریه رفته‌اند؟

آیا این نظریه و ادله آن استحکام لازم را دارد؟

در صورت تردید در اصل وجود ماده اولی، تکلیف مسائل بی‌شماری که بنابر آن تبیین شده‌اند، چیست؟

آیا می‌توان تفسیری معقول از این نظریه ارائه داد که ضمن تأمین نظر موافقان، از نقد مخالفان در امان باشد؟

کتاب هیولای اولی در دو بخش کلیات با 4 فصل و ادله اثبات و ابطال  هیولای اولی در 3 فصل با یک نتیجه گیری در پایان کتاب به تعداد صفحات 444 نگارش شده که حاصل نگاه تحلیلی و انتقادی به ماده و لوازم آن در فلسفه اسلامی است.

این کتاب اعتبار داوری علمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر موسوی بایگی، عضو هیئت علمی و دانشیاردانشگاه علوم اسلامی رضوی و حجت الاسلام والمسلمین علی رستمیانی مدرس حوزه و دانشگاه را با خود دارد که با شمارگان 500 نسخه به قیمت 135 هزارتومان از سوی انتشارات دانشگاه رضوی به شماره تلفن 05132236817 توزیع می شود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات