۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۷۳۵۲۸۰
دغدغه فعالان رسانه درباره حجاب؛

کشکولی: رسانه ملی نقش قرارگاهی برای ایجاد نشاط در جامعه دارد

کشکولی: رسانه ملی نقش قرارگاهی برای ایجاد نشاط در جامعه دارد
مدیر شبکه قرآن و معارف شادی و نشاط را یکی از نقاط اوج پرواز در مسئله تربیت دختران دانست و گفت: نباید در مقابل این جریان انقلابی که تازه جوانه زده است بایستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اسلام کامل ترین دین و برنامه زندگی است و برای تمامی ابعاد زندگی انسان برنامه دارد و در تکالیف و توصیه ها مصلحت انسان را در نظر می گیرد، برای شادی و نشاط او هم برنامه های خاصی را پیشنهاد می کند که مطابق با فطرت الهی او است.

از آنجا که هدف اسلام کمال واقعی انسان و رسیدن به درجات عالی است، از این رو، شادی و نشاطی که در این مکتب مورد تأکید است باید به گونه ای باشد که با هدف خلقت و با کمال نهایی او منافات نداشته باشد، در همین راستا دکتر محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و معارف در نشست «ید واحده فعالان رسانه‌ای حوزوی جریان انقلاب» به بیان نظرات، پیشنهادات و راهکارهای این کار پرداخت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

حماسه جشن ورزشگاه حیدریان با ابتذال در تحلیل مواجه شد

کشکولی اظهار داشت: شادی و نشاط نیاز اساسی جامعه امروز به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان است و اگر فعالان و مدیران فرهنگی در راستای شادی مومنانه همراه و مکمل هم باشند، تحولات فرهنگی خوبی را شاهد هستیم، برگزاری مراسمات شاد و بانشاط که ذکر اهل بیت در آن گفته شود یکی از ابتکارات بسیار اثرگذار فرهنگی در سال های اخیر است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: البته بدیهی است که هر پدیده‌ فرهنگی که الگو و تجربه قبلی نداشته باشد دارای نواقصی است که می‌توان با خلاقیت و نوآوری و بهره‌گیری از تجربیات گذشته آنها را برطرف کرد.

مدیر شبکه قرآن و معارف در ادامه ابراز کرد: رسانه ملی در دوران تحول، مبتنی بر دستورات و راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب در ایفای نقش قرارگاهی برای ایجاد نشاط عمومی در جامعه طراحی بسیار مفصلی را برای عموم مخاطبین داشته است که به عنوان مثال می توان به جشن ۱۰ کیلومتری عید غدیر، برنامه‌های نیمه شعبان، جشن فرشته‌ها و سرود سلام فرمانده اشاره کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: رسانه ملی در دوران تحول تلاش کرده که در جایگاه یک قرارگاه فرهنگی، با ضریب به جبهه مردمی انقلاب به طراحی عملیات‌های بزرگ فرهنگی بپردازد و برون‌داد میدان با محصولات رسانه‌ای همسان شود و این اتفاق مبارک موجب شده که مخاطب در دریافت پیام‌های فرهنگی با یک انسجام معنایی و محتوایی مواجه شود که اثرات آن در فضای فرهنگی کشور به مرور نمایان می‌شود.

کشکولی در ادامه بیان داشت: در این عرصه به لطف خدا و نهادهای دیگر فرهنگی کشور هم مانند سازمان تبلیغات، فرهنگی شهرداری ها و سایر نهادها نیز همراه و همگام عمل می کنند که منجر به رخدادهای بزرگ ملی می شود.

حماسه جشن ورزشگاه حیدریان با ابتذال در تحلیل مواجه شد

دهه کرامت با موضوع تعامل برادر و خواهر

کشکولی عنوان کرد: در دهه کرامت امسال، اولویت موضوعی ما پرداختن به موضوع تعامل برادر و خواهر با محوریت خانواده بود و این موضوع از تولد حضرت معصومه سلام الله علیها تا میلاد امام رضا علیه السلام ادامه دارد و بناست که حول محور پویش مهر خواهر برادری به بحث‌های محبت، حیا و غیرت با محور خانواده پرداخته شود و این پویش را به ایام ماه محرم برای استفاده از ظرفیت بی‌نهایت حماسه عاشورا با محوریت رابطه امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) برسانیم.

مدیر شبکه قرآن و معارف در ادامه گفت: جبهه مردمی و نهادهای فرهنگی به شکل بسیار خوبی در این پویش به ایفای نقش پرداخته‌اند و امیدوارم که با پیاده‌روی عظیم امام رضایی‌ها درشب میلاد امام رضا علیه السلام در خیابان امام رضا علیه السلام رخداد فرهنگی عظیمی را شاهد باشیم.

وی همچنی تاکید کرد: پویش خواهر، برادری که از جشن بزرگ ورزشگاه شهید حیدریان شهر مقدس قم با حمایت رسانه ملی و میدان‌داری جبهه مردمی و با حمایت دستگاه های فرهنگی آغاز شد، قرار است که به شکل بسیار مناسب و خوبی در سراسر کشور به پیش برود.

کشکول یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم را مسأله ابتذال در تحلیل پدیده‌های فرهنگی دانست و گفت: اساسا بیشتر تحلیل‌گران امروز مبتنی بر داده‌های ناقص و بعضا سوگیرانه و غیرواقعی در فضای مجازی دست به قلم می‌برند که این معضل در برونداد تحلیل‌ها خود را نشان می دهد.

مدیر شبکه قرآن و معارف بیان داشت: فضای مجازی نگاهی سطحی و پر از هیجان‌های بدون فکر نسبت به مسائل دارد و در تحلیل پدیده‌های فرهنگی به آنچه که در ظاهر می‌بیند اکتفا می‌کند، این خوف وجود دارد که در آینده هوش مصنوعی، تحلیل فضای مجازی را به دور از واقعیت نشان دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مهمترین مثال های آن را می توان جهت گیری های هیجان زده و بدون پشتوانه فکری و رسانه زده در جشن پرحماسه دختران در ورزشگاه حیدریان دید.

کشکولی جشن دختران در ورزشگاه شهید حیدریان که به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) برگزار شد را بزرگترین تجمع دخترانه پر از شور و نشاط در شهر قم دانست و ابراز کرد: در حدود 15 هزار دختر جوان و نوجوان از هر نوع سلیقه و حتی ظاهری در این مراسم حضور داشتند.

حماسه جشن ورزشگاه حیدریان با ابتذال در تحلیل مواجه شد

برخورد مغرضانه عده‌ای با جشن ورزشگاه حیدریان

کشکولی با بیان اینکه این جشن بزرگ با نقش قرارگاهی رسانه ملی و طراحی و میدان‌داری جبهه مردمی بانوان استان و همچنین حمایت دلسوزانه معاونت امور بانوان استانداری، اداره کل ورزش و جوانان استان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و برخی دیگر از نهادهای فرهنگی شهر اجرا شد، اظهار داشت: متاسفانه عده معدودی با اهداف مغرضانه و تقطیع بخشی از فیلم مراسم به تخریب آن پرداختند در حالیکه این برنامه حدود 3 ساعت با آیتم های بسیار متنوع اجرا و روی آنتن رسانه ملی رفت.

وی همچنین اضافه کرد: ابتذال در تحلیل آنجا خود را نشان داد که تحلیل‌گران بدون توجه به کل مراسم و حتی اغراض و اهداف و برنامه‌ریزی برگزارکنندگان دست به قلم بردند، در حالیکه وقتی فیلم‌های مراسم به صورت گسترده منتشر شد برخی افراد از تحلیل‌های بی‌پایه خود عذرخواهی و برخی نیز طلب حلالیت کردند.

مدیر شبکه قرآن و معارف در ادامه گفت: البته در این بین جریان شیعه انگلیسی و انحرافی بیش از همه به تخطئه برنامه‌های انقلابی می‌پردازد چرا که بدیهی بود از مداحی‌های انقلابی آقای طاهری و همچنین جبهه مردمی انقلاب عصبانی‌اند و به دنبال فرصتی برای عقده گشایی هستند.

کشکولی با اشاره به اینکه بخش دیگری از منتقدان، بیان داشت: برخی دیگر از منتقدان افراد دلسوز و متدین بودند که با تعامل سازنده، نقدهای خود را مستقیم به عناصر برگزار کننده منتقل کردند و البته پس از گفت و گوهای صمیمی از آنان نیز رفع دغدغه شد.

وی در ادامه ابراز کرد: جالب این بود که بسیاری مسئولان دولتی و نهادهای فرهنگی، علما و فضلای حوزه علمیه قم، فعالان جبهه مردمی سراسر کشور، شخصیت های فرهنگی از ائمه محترم جمعه تا مداحان برجسته از این برنامه و عوامل برگزارکننده آن تقدیر کردند و خواستار ادامه پرقدرت آن با رفع اشکالات و بدون توجه به تخریب ها شدند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ضمن توجه به اتفاقات خوبی که توسط دختران انقلاب در تهران، مشهد و قم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تحلیل بنده این است که ابتکار عمل جریان شادی و نشاط جامعه به دست جبهه انقلاب افتاده است و  میدانی که دشمن می‌خواسته پرچم‌دار آن باشد را تصاحب کرده است و در این زمینه پیروز بوده‌اند.

حماسه جشن ورزشگاه حیدریان با ابتذال در تحلیل مواجه شد

رفع اشکالات مراسمات دینی بجای تعطیلی

کشکولی در ادامه گفت: البته حتما کار نواقصی دارد و باید با مشورت دغدغه‌مندان متدین و متخصص اشکالات را برطرف کرد و از ضررهای احتمالی که ممکن است برخی تصمیمات در عرصه ایجاد پدیده های فرهنگی تولید کنند حتما اجتناب کرد.

مدیر شبکه قرآن و معارف با بیان اینکه توجه به هویت ایرانی اسلامی در طراحی‌های فرهنگی یک اصل است که باید به آن توجه کرد اما تقدیم نکردن میدان به دشمن بسیار بیشتر اهمیت دارد، تاکید کرد: در دهه 70 جریان تحول در مراسمات مذهبی توسط مداحانی مانند حاج محمود کریمی و حاج محمد رضا طاهری با جشن های بزرگ مهدیه تهران رقم خورد و در همان زمان عده‌ای با این کارها به شدت مخالفت کردند.

کشکولی در ادامه خاطرنشان کرد: حتی خاطرم هست که عده ای دست‌زدن در مراسم شادی اهل بیت را اشکال می‌دانستند که با حمایت و هدایت حضرت آقا این مراسمات رشد و نمو پیدا کرد.

وی همچنین اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجهیم این است که هنوز الگوی منسجم، جامع، بی‌نقص و به‌روزی برای شادی پرهیجان و مومنانه برای دختران و پسران با توجه به مقتضیات زمان وجود ندارد و در این عرصه در حال تجربه اتفاقات جدید هستیم.

مدیر شبکه قرآن و معارف ضمن تاکید براینکه هنوز شبکه مسائل جوانان و نیازهای واقعی آنان به درستی در جامعه درک نشده و عمدتا برخوردها دفعی و سلبی با آن صورت می گیرد، تصریح کرد: به عنوان مثال قبل از برگزاری پیاده روی 10کیلومتری شادیانه عیدغدیر الگوی موفق و کاملی برای شادی خانوادگی و اجتماعی نداشتیم که این تجربه با همه نقاط قوت و ضعفش الان پیش روی ماست و باید اشکالات را برطرف کرده و راه را ادامه دهیم.

کشکولی با اشاره به اینکه در همان زمان خاطرم هست که انتقادات بسیار زیادی به آن جشن وارد کردند، گفت: حضرت آقا برای توصیف این جشن از عبارت "شیرین کاری" استفاده کردند که برای ما به عنوان دست اندرکارانش بسیار شیرین و دلچسب و راهگشا بود.

حماسه جشن ورزشگاه حیدریان با ابتذال در تحلیل مواجه شد

نشاط دینی

وی در ادامه اظهار داشت: بنده زمانی که آقای حسین طاهری ذکر معروف حسین مولا را در ورزشگاه شهید حیدریان خواندند در سالن بودم و نشاط وصف ناپذیر مجلس را مشاهده کردم، البته وقتی تعداد بسیار محدودی از دختران عزیز دقت خود را از دست دادند، مداح جلسه را متوقف کرد و توجه به شأن هیات را تذکر داد که خدا رو شکر جلسه سریعا با تلاش برگزارکنندگان و همکاری دختران منظم شد و ادامه پیدا کرد.

مدیر شبکه قرآن و معارف گفت: من در آن جلسه به این موضوع فکر می‌کردم که چرا تاکنون نتوانسته ایم مجالسی برپا کنیم که دختران جوان عزیز ما همزمان با تجربه شور به ذکر و معارف اهل بیت بپردازند.

کشکولی اضافه کرد: این مهم ضرورت طراحی برنامه‌هایی پرشور ویژه دختران را دوچندان می‌کند که البته کار بسیار سخت و پیچیده ای است.

وی شادی و نشاط را یکی از نقاط اوج پرواز ما در مسئله تربیت دختران دانست و گفت: اگر در مقابل جریان انقلابی که تازه جوانه زده است بایستیم، این میدان با همه نقاط قوت و ضعفی که دارد به دست دشمنانی می‌افتد که در کمین نشسته‌اند.

کشکولی اظهار داشت: یکی از اتفاقات جالب و حاشیه‌ای که در جشن ورزشگاه حیدریان رخ داد این بود که برخی از دخترانی که درگیر پرونده مسمومیت مدارس در قم بودند در این برنامه حضور داشتند و بلافاصله بعد از آن از برگزارکنندگان تشکر کردند، دخترانی که قربانی عملیات روانی و روایت دشمن بودند اکنون با شادی و نشاط در میدانی که توسط جریان جبهه مردمی انقلاب طراحی شده است حضور دارند و پرواضح است که نباید این میدان را تقدیم دشمن کنیم.

وی افزود: بدیهی است دغدغه مهم جریان انقلابی متدین مراقبت از شان دختران و هویت دینی آنان است که اساسا به عنوان دغدغه اصلی برگزار کنندگان مدنظر است.

حماسه جشن ورزشگاه حیدریان با ابتذال در تحلیل مواجه شد

حمایت رسانه ملی از مراسمات مذهبی

مدیر شبکه قرآن و معارف گفت: جریان انقلابی مصمم است که این نوع از برنامه‌ها را با توجه به دغدغه‌ها و رفع اشکالات، با قدرت ادامه دهد و البته استقبال بی‌نظیر و پرشور دختران عزیزمان وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

کشکولی ضمن تاکید بر اینکه در جشن‌های آینده باید مراقبت، طراحی و خلاقیت‌های لازم صورت بگیرد و از تجربه های گذشته استفاده شود، تصریح کرد: اگر این برنامه ها ادامه پیدا کند، رسانه ملی با تمام قدرت از آن حمایت می‌کند و آنها را به نحو مطلوب پوشش می دهد.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حمیدرضا شاکر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
دم خبرنگار گرم که کامل و جامع بود.
0
0