۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۳۰۵۶۲
رئیس جامعه المصطفی تأکید کرد؛

ارائه و تبیین گفتمان انسانی، الهی و معنوی به جهان، رسالت جامعة المصطفی

ارائه و تبیین گفتمان انسانی، الهی و معنوی به جهان، رسالت جامعة المصطفی
رئیس جامعه المصطفی گفت: تبیین و ارائه گفتمان انسانی، الهی و معنوی که آسیب های موجود در جهان را شمارش کرده و نیازهای واقعی جوامع را بر دوش بکشد، رسالت ما است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه در آیین اختتامیه بیست وچهارمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی با موضوع «جهاد تبیین و گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل» که صبح امروز در سالن قدس مدرسه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: جامعه المصطفی کانون الهام‌بخش معرفتی با گفتمان خاص در جهان محسوب می شود.

وی افزود: با مختصات و ویژگی هایی که برای جامعه المصطفی وجود دارد، این نهاد علمی مبارک در جهان با گفتمان، ارزش و فکر شناخته می‌شود که برگرفته از گفتمان انقلاب اسلامی است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه بیان داشت: یکی از ویژگی ها و مولفه های گفتمان و اندیشه جامعه المصطفی، دارا بودن به عقلانیت گفتمانی و اندیشه ورزی است و شناخت اقتضائات زمان و نیازهای امروز بشر بدون جُمود و بدون توسل به شیوه هایی که در برخی از جریان های امروز وجود دارد را در اینجا شاهد هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه افزود: منظومه‌هایی که امروزه به عنوان منظومه علمی جامعه المصطفی ارائه می شود گویای این ویژگی است و علوم اسلامی با نگاهی پویا و با رویکرد دینی و با توجه به مطالعات تطبیقی ادیان نشان‌دهنده بُعد عقلانی، اجتماعی و پویایی اندیشه و گفتمانی است که این نهاد علمی بر آن است استوار است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه بیان داشت: امروزه یکی از مشکلات مهم بشر، کم اعتنایی و فراموشی نسبت به ارزش های معنوی الهی و اخلاقی است و براساس رویکردی که تمدن جدید دنبال می کند اخلاق و ارزش های الهی از ساحت علم و معرفت کنار گذاشته شده و توجه به ساحت های علمی و اخلاقی از مختصات مراکزی همچون جامعةالمصطفی العالمیه است.

وی در ادامه افزود: جشنواره بین المللی شیخ طوسی که سالانه دستاوردهای پژوهشی جامعه المصطفی را ارائه می‌دهند باید عرضه کننده این ویژگی ها باشد و بتوان ویژگی های لازم را در آثار و پژوهش های آن مشاهده کرده و این پژوهش ها در راستای نیازمندی بشری به کار بسته شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ابراز کرد: وظیفه تبیین و ارائه گفتمان انسانی، الهی و معنوی که بتواند آسیب های موجود را در جهان شمارش کرده و نیازهای واقعی جامعه امروز را بر دوش بکشد، بر عهده مراکز علمی همچون مرکز علمی جامعه المصطفی است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع جشنواره امسال که با عنوان جهاد تبیین و گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه بین‌المللی است، اظهار داشت: امروزه گفتمان معنویت و عقلانیت و گفتمان مادیت و فردگرایی و سود گرایی در برابر همدیگر قرار دارند و این موارد گزینه‌های مختلفی است که جهان امروز با آن مواجه است و باید گفتمان انقلاب اسلامی بر مردم جوامع جهان تبیین شود.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه افزود: هر تمدن و مدنیتی حداقل بر دو پایه اساسی «تصویری از جهان و هستی و ترسیمی از نظام زندگی جمعی» نیازمند است و وقتی منفعت طلبی و سود طلبی اساس خواسته و حرکت بشر باشد، طبیعی است که انسان های قوی به ضعیفان رحم نکرده و استعمار پدیده طبیعی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران در مقابل تمدن های غیر انسانی بوده و در مقابل آن تمدن ها گفتمانی را مطرح کرده است که تنها داعیه دار و نسخه بی‌بدیلی است و داعیه ارائه تمدن جدید به بشریت را دارد که وظیفه نهادهای علمیه تبیین و ارائه این گفتمان به جهانیان است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه در ادامه افزود: رسالت مراکز و نهادهای علمی با توجه به وظایف آنان متفاوت و مختلف است و باید در آثار، نشست ها و مقالات جهاد تبیین کنند که جشنواره شیخ طوسی نیز در راستای جهاد تبیین در حال حرکت است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی ایران و تمدن آنان تحمل شکل گیری و گسترش تمدن هایی همچون تمدن نوین اسلامی ایران را نداشته و نقش آفرینی تمدن اسلامی را تحمل نمی کنند؛ هرچند تمدن نوین اسلامی حضور خود را لازم و ضروری می داند؛ اما خطر اصلی و اساسی از نگاه صاحب نظران در جهان و دشمنان، پیشرفت تمدن نوین اسلامی است.

ارسال نظرات