۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۷۳۰۲۶۴

همایش سالانه حافظان قرآن کریم در جامعةالزهرا برگزار شد

همایش سالانه حافظان قرآن کریم در جامعةالزهرا برگزار شد
همایش سالانه حافظان قرآن کریم همراه با جشن فارغ التحفیظی تعدادی از حفاظ جامعة الزهرا(س) برگزار شد.
به گزارش  سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همایش سالانه حافظان قرآن کریم همراه با جشن فارغ التحفیظی تعدادی از حفاظ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از سوی اداره قرآن و حدیث معاونت تبلیغ و امور فرهنگی این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام سید حسین شفیعی دارابی به تبیین «مهم‌ترین بایسته‌ها در حوزه حفظ قرآن» پرداخت و اظهار داشت: بایسته‌ها در حوزه حفظ قرآن کریم در دو دسته بایسته‌های معرفتی و شناختی و بایسته‌های عملی و رفتاری تقسیم بندی می‌شوند؛ این بایسته‌ها دو سویه اند؛ یک سویه آنها مربوط به مسئولان است که فعلا مورد بحث ما نیست؛ و یک سویه دیگر آن مربوط به حافظان قرآن کریم است.

عظمت و جایگاه بلند حافظان قرآن کریم

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: بایسته‌هایی که حافظان قرآن کریم باید به آنها توجه کنند، بسیار است، از جمله توجه به عظمت و جایگاه بلند حافظان قرآن، التفات به پیشینه حفظ قرآن در عصر نبوی، قدرشناسی از امام راحل (ره) و نظام جمهوری اسلامی و رهبری معظم انقلاب اسلامی و عدم غفلت از بعد عملی قرآن کریم را می توان برشمرد.

حجت‌الاسلام شفیعی دارابی با اشاره به عظمت و جایگاه بلند حافظان قرآن کریم، گفت: در متون روایی فریقین، روایات فراوانی در این باره وجود دارد، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله می فرمایند: «حَمَلَةُ القُرْآنِ هُمُ المَحْفُوفونَ بِرَحمَةِ اللهِ، المُلَبِّسونَ نُورَ اللهِ، المُعَلِّمونَ کَلامَ اللهِ مَنْ عاداهُم فَقَدْ عادَی اللهَ و مَنْ والاهُم فَقَدْ والَی اللهَ؛ حافظان قرآن مشمول رحمت خدا، در برکنندگان نور خدا و آموزگاران کلام خدایند. کسی که با آنان دوستی نماید باخدادوستی نموده است».

وی افزود: رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله همچنین در روایتی دیگر می فرمایند: «إنَّ اَکْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. یخْرُجونَ مِن الدُّنیا کَما یخْرُجُ الاَنبیاء وَ یحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ و یمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ و یأخُذونَ ثوابَ الاَنبیاء. فَطوبی لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الکرامَةِ وَ الشَّرَفِ؛ گرامی‌ترین بندگان بعد از انبیاء، علما و سپس حافظان قرآن هستند؛ مانند انبیاء از دنیا می‌روند، همراه انبیاء از قبرهایشان خارج می‌شوند، به همراه انبیاء از صراط می‌گذرند و ثواب انبیاء را می‌برند. پس خوشا به حال پوینده راه علم و حافظ قرآن، به سبب کرامت و شرافتی که نزد خدا دارند».

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیاناتی توصیه می فرمایند: «به شما جوانان عزیز توصیه می‌کنم اُنستان را با قرآن زیاد کنید؛ آن کسانی که با قرآن ارتباط پیدا کردند، قدر این ارتباط را بدانند؛ کسانی که قرآن را حفظ کردند، قدر این حفظ قرآن را بدانند؛ این جواهر قیمتی را برای خودشان نگه دارند».

پیشینه حفظ قرآن کریم در عصر نبوی

حجت‌الاسلام شفیعی دارابی با اشاره به پیشینه حفظ قرآن کریم در عصر نبوی، یادآور شد: قطعا با تاریخ قرآن آشنائی دارید؛ اولین حافظ قرآن شخص رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله بوده است و اولین معلم که در جهت گسترش حفظ قرآن تلاش نمود نیز، شخص رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله هستند.

وی ادامه داد: آن حضرت در نماز و هر فرصتی که پیش می‌آمد، قرآن مجید را با صدای بلند می‌خواندند و صحابه نیز همراه وی به فراگیری و حفظ آن می‌پرداختند. وقتی صحابه آیه یا سوره‌ای را از رسول خدا می‌شنیدند، چندین بار به حضرت مراجعه کرده، آنچه به خاطر سپرده بودند بر وی عرضه می‌داشتند تا کیفیت حفظ را تایید و تقریر کند.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: در عصر نبوی، زنان نیز پا به پای مردان در عرصه‌ قرائت و حفظ قرآن کریم می‌کوشیدند؛ چنانچه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها تنها در خطبه فدکیه به آیات متعددی از ۲۶ سوره قرآنی استناد جسته است؛ حضرت فضه معروف به «فضّه نوبیّه» از جمله حافظان قرآن کریم بودند، همچنین نام‌های برخی زنان پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله به چشم می‌خورد.

بسترسازی مناسب برای ورود بانوان به عرصه حفظ قرآن کریم پس از انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام شفیعی دارابی در ادامه تصریح کرد: بی‌هیچ تردیدی، از جمله خدمات فرهنگی حضرت امام راحل (ره) و نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، ارائه خدمات شایسته در حوزه حفظ قرآن کریم به ویژه بسترسازی مناسب برای ورود بانوان به عرصه حفظ قرآن کریم است.

وی به حضور پررنگ بانوان حافظ ایرانی و غیر ایرانی در عرصه چهل و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: خوشبختانه ازدیر باز شاهد فعالیت‌های متنوع قرآنی در مجموعه فخیم آموزشی تربیتی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها بوده و هستیم و برگزاری این همایش نمونه ای از این فعالیت‌ها محسوب می شود.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن ضمن قدردانی از مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، اساتید و طلاب فعال در حوزه حفظ و قرائت قرآن و به ویژه مسئولان و برگزارکنندگان این همایش، بر لزوم توجه به رشد کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی در این مجموعه ستُرگ تأکید کرد.

پایبندی حافظان قرآن به بُعد عملی قرآن، موجب ارتقاء رتبه آنان خواهد شد

وی در ادامه به عدم غفلت از بعد عملی قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت: پایبندی حافظان قرآن به بُعد عملی قرآن، موجب ارتقاء رتبه آنان خواهد شد؛ به گونه ای‌که آنان می توانند از جاماندگان، شفاعت کنند؛ در روایت نبوی آمده است: «لِحاملِ القُرآنِ إذا عَمِلَ بِهِ فَأحَلَّ حَلالَهُ و حَرَّمَ حَرامَهُ شَفْعٌ فی عَشْرَةِ أهْلِ بَیتِهِ یوْمَ الْقِیامَةِ کُلُّهُم قَدْ وَجَبَتْ لَهٌ النّارُ؛ حافظ عامل به قرآن که حلال آن را حلال و حرام آن را حرام می شمارد فردای قیامت در مورد ۱۰ نفر از بستگانش ـ که همگی آنها اهل آتشند ـ حق شفاعت دارد».

حجت‌الاسلام شفیعی دارابی در پایان به یکی از بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی اشاره کرد که فرمودند: «تلاوت و قرائت و حفظ قرآن، مقدمه‌ی فهم و عمل است».

در پایان این مراسم، ۲۱ نفر از حافظان پنج جزء به بالا که ۹ نفر از این بانوان حافظ کل قرآن کریم هستند، همچنین اساتید فعال در زمینه حفظ قرآن کریم مورد تجلیل قرار گرفتند.

ارسال نظرات