۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۶۴۲۷۰۱
در واکنش به بیانیه اخیر اتحادیه عرب؛

یادداشت | تاریخ مصرف اتحادیه عرب و سازمان ملل فرا رسیده است

یادداشت | تاریخ مصرف اتحادیه عرب و سازمان ملل فرا رسیده است
اتحادیه عرب و سازمان مللی که بتوان آن را با پول خرید، دیگر توان دفاع از مردم بی گناه را ندارد که نتیجه آن ظلم و ستم علیه مردم یمن و هند می شود.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: اتحادیه عرب چهارشنبه (روز گذشته) نشستی در سطح وزرای خارجه برگزار کرد و برخی مقامات کشورهای عضو این اتحادیه در آن سخنرانی کردند.

در بیانیه پایانی این نشست مانند سایر نشست اتحادیه عرب در گذشته، اتهام های به جمهوری اسلامی ایران و یمن مطرح شده است که مقامات ایرانی و یمنی به آن ها واکنش دادند.

نشست اتحادیه عرب در سال های اخیر چه در سطح سران کشورهای عربی و چه در سطح وزرای خارجه و یا کارشناسان برگزار شود، نشان داده که هیچ ارزش و اهمیتی ندارد و به عبارت دیگر تاثیرگذاری در سطح منطقه نداشته است. در واقع این اتحادیه در حال احتضار است.

اعضای اتحادیه عرب نظیر عربستان، امارات و بحرین در حالی کشورهای مختلف نظیر جمهوری اسلامی ایران و یمن را متهم به کارشکنی و ناامنی در منطقه می کنند که خود از اصلی ترین علل ناامنی در منطقه هستند که به طور نمونه به تجاوز عربستان به یمن می توان اشاره کرد.

عربستان بویی از انسانیت نبرده است

عربستان طی چند سال اخیر بدون توجه به مخالفت کشورهای مختلف و فقط با استناد به دلایل واهی، کودکان، زنان و به طور کل مردم بی گناه یمن را قلع و قمع کرده است. آن ها حتی به قوانین آباء و اجدادی خود پایبند نیستند و حتی نمی توان به آن ها مسلمان گفت. در گذشته در کشورهای عربی به ویژه عربستان رسم بود که در ماه های حرام به جنگ نپردازند ولی اکنون رعایت ماه حرام، هیچ! بلکه قانون بین المللی، انسانی و جوانمردانه ای نمانده است که آن را زیر پا نگذارند.

حال با این اوصاف، عربستان در کمال وقاحت در اتحادیه عرب حضور پیدا می کند و در بیانیه پایانی می نویسد که «حمله پهپادهای یمنی به ایستگاه‌های پمپاژ نفتی «الدوادمی» و «عفیف» عربستان را محکوم می کنیم.» هیچ کدام از اعضای اتحادیه عرب حتی جرأت نمی کنند که به عربستان بگویند که «چندین سال است که به شکل های مختلف به یمن تجاوز کردید و جوانان این کشور را به خاک و خون کشیدید، حال یک حمله تلافی جویانه را محکوم می کنید!» این اقدام عربستان مانند آن می ماند که شخصی به خانه ای تجاوز کند و صاحب خانه اگر پاسخ دهد، مردم او را به جای متجاوز مقصر بدانند.

جهانیان به خوبی فهمیده اند که عربستان با پول نه فقط دهان و چشم و گوش اعضای اتحادیه عرب، بلکه دهان و چشم و گوش سازمان ملل متحد را نیز بسته است. خرید دبیرکل های سازمان ملل و مجامع جهانی برای عربستان از خوردن یک لیوان آب نیز برای آنان ساده تر شده است، حال مردم آزدی خواه جهان چگونه باید توقع داشته باشند که این سازمان ها به نفع آنان سخن گویند و یا حامی آنها باشند.

دوران پسا سازمان و پسا اتحادیه ها فرا رسیده است و مردم جهان باید یا سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب را اصلاح کنند و یا از قوانین و دستورات آنان عدول کنند و خود بار دیگر یک سازمان ملل و اتحادیه عرب مستقل و آزاد را طراحی و اجرا کنند و الا تا جهان باقیست، شاهد ظلم، ستم و جنایت دولتی علیه ملت های مختلف خواهیم بود که نمونه اخیر آن قلع و قمع انسان های بی گناه و مسلمان هند است.

یادداشت | تاریخ مصرف اتحادیه عرب و سازمان ملل فرا رسیده است

بیانیه پایانی آخرین نشست اتحادیه عرب به شرح ذیل است:

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی این نشست خواستار تضمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس، دریایی عمان، دریای سرخ و تمام خطوط برای انتقال انرژی شدند.

در بیانیه مذکور تمامی اقداماتی که امنیت و سلامت دریانوردی ، تأسیسات دریایی و تأسیسات و لوله‌های نفتی و گذرگاه‌های آبی را تهدید می‌کند، محکوم و اعلام شد، این اقدامات امنیت کشورهای عربی را تهدید می‌کند.

در بیانیه مذکور «حمله ۱۲ می ۲۰۱۹ به دو نفتکش سعودی و نروژی، یک کشتی اماراتی در داخل آب‌های منطقه‌ای امارات، تعرض ۱۳ ژوئن به دو نفتکش در دریای عمان که یکی از آنها پرچم پاناما و دیگری پرچم جزایر مارشال داشت» محکوم و اعلام شد: اینگونه اقدامات جنایتکارانه امنیت و سلامت دریانوردی بین‌المللی را تهدید می‌کند.

همچنین عملیات تلافی‌جویانه ارتش یمن در پاسخ به حملات ائتلاف سعودی، به ایستگاه‌های پمپاژ نفتی «الدوادمی» و «عفیف» عربستان با استفاده از پهپاد در ۱۴ می ۲۰۱۹ محکوم شد.

در ادامه این گزارش آمده، اقدام ایران در نگه داشتن کشتی‌ها در تنگه هرمز و خلیج فارس «نقض آشکار قانون بین‌الملل» است و از ایران دعوت می‌شود از اینگونه «اقدامات خصمانه» دست بردارد و به قواعد و اصول قانون بین‌الملل و آزادی دریانوردی احترام بگذارد.

این بیانیه سپس اعلام کرد: حمله تروریستی و تخریبی ۱۴ دسامبر ۲۰۱۹ به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در بقیق و خریص عربستان سعودی با استفاده از پهپاد و موشک‌های کروز محکوم است و هدف آن بر هم زدن ثبات عربستان و منطقه بود و منابع انرژی جهان و اقتصادی جهانی را تهدید ‌کرد.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: اقدام شبه‌نظامیان حوثی در نگه داشتن سه کشتی در سواحل دریایی سرخ از جمله یک کشتی عربستان در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۹ محکوم می‌شود و از آنها دعوت می‌شود از اینگونه اقدامات که آزادی دریانوردی را تهدید می‌کند، دست بردارد.

بر اساس گزارش مذکور، در بیانیه پایانی از تأسیس شورای کشورهای عربی و آفریقایی مشرف به دریای سرخ و خلیج عدن در ۶ ژانویه ۲۰۲۰ استقبال و اعلام شد، پیش‌بینی می‌شود این اقدام در تقویت سازوکارها برای مقابله با چالش‌های منطقه و تأمین گذرگاه‌های دریایی مفید باشد.

همچنین از شورای امنیت درخواست شد به مسؤولیت‌های خود در تأمین امنیت دریانوردی در منطقه عمل کند و موضعی قاطع در برابر فعالیت‌هایی که این موضوع را تهدید می‌کند، اتخاذ کند.

در این جلسه مقرر شد موضوع امنیت دریانوردی در خلیج فارس به عنوان بندی دائمی در دستورکار اتحادیه عرب باقی بماند و از دبیرکل خواسته شد اجرای این تصمیم را پیگیری کند.

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی کارشناس مسائل بین الملل

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
حقیقتا اتحادیه عرب هیچ کاری در منطقه نمی کند
2
0
ناشناس
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷
البته خرابکاری آری
ناشناس
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
البته همه به کودکان و مردم بی دفاع یمن و قلع و قمع آن ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
اتحادیه عربی دیگر وجود ندارد، این اتحادیه فرمان بردار عربستان است
3
0
ناشناس
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
به زودی این اتحادیه نیز نابود خواهد شد
ناشناس
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
باید اسم آن را اتحادیه عربستان به جای اتحادی عرب گذاشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
اساسا محوریت قومیت غلط و اشتباه است
محور دین اسلام بایستی باشد
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
خداوند قوم ظالمین را نابود کند به ویژه قوم آل سعود و آل یهود
0
0