۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۹۹۲۳۱
با نخبگان حوزوی(۵)؛

ساختار حوزه نخبه پرور نیست

ساختار حوزه نخبه پرور نیست
استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از ساختار حوزه علمیه گفت: نخبگان حوزوی با تلاش و استعداد ذاتی به مرحله نخبگی رسیدند و ساختار حوزه هیچ نقشی در نخبه شدن آن‌ها ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد غلامی نخبه حوزوی در نشست «صریح و بی پرده با مسؤولین حوزوی» که در خبرگزاری رسا با حضور حجت الاسلام والمسلمین عماد برگزار شد، با طرح پرسش گفت: آیا نخبه ها کسانی هستند که ساختار آن ها را تربیت کرده یا شخصا به این درجه رسیدند؟

وی در ادامه افزود: درد بزرگی است که ساختار دخلی در تربیت آن ها نداشته است و دغدغه اصلی مرکز نخبگان باید اصلاح ساختار باشد تا نخبه از طریق ساختار تربیت شود؛ در مأموریت اولی که برای مرکز نخبگان «زمینه سازی جذب استعداد برتر برای حوزه» ذکر شد اما سؤال است کجای حوزه؟ از امام جماعت یک روستا تا رهبری نظام به حوزویان احتیاج دارد و حوزه باید برای تأمین این کادر برنامه ریزی کند.

این استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: طیف گسترده ای از احتیاجات داریم؛ طلبه ای در روستایی کار می کند و هیچ جوره در تعریف نخبگی نمی گنجد اما با انجام وظیفه خود منشأ خیر است و از نظر من واقعا نخبه است؛ وقتی هم از دایره نخبگی خارجش می کنیم دست خودمان در حنا می رود؛ وقتی طلبه با هوش بالا را نخبه بدانیم، سراغ تبلیغ مناطق محروم و استقرار در روستا ها نمی رود.

وی با تأکید بر حفظ ظرفیت طلاب در حوزه های علمیه گفت: همین امور دست به دست هم داده و شاهد خروج تعداد بسیار زیادی از طلاب از حوزه هستیم که گاه به دانشگاه می روند و گاه نیز لباس را هم کنار می گذارند؛ سیستم آموزشی ما نخبه پران است یا نخبه پرور؟ طلاب با استعداد های خوب ناامید می شوند و سیستم اذیت می کند که نمی گذارند درس بخوانند و رد شوند و دچار اختلاف اداری می شوند.

حجت الاسلام غلامی اظهار داشت: تسهیل گری امر نخبگان یعنی سریع تر بتوانند به قله علمی که می خواهند برسند و اگر موانع سیستم آموزشی را حل کنیم مسائل دیگر راحت تر حل می شوند.

این نخبه حوزوی با اشاره به ابعاد مختلف نخبگی، عنوان کرد: معمولا نخبه ها در یک عرصه و بُعد رشد می کنند و نسبت به عرصه های دیگر جاهل و فاصله دار هستند؛ باید زمینه های رشد همه جانبه طلاب را فراهم کنیم و وقتی خودم مسؤولیت داشتم طلاب را برای بازدید از یک مرکز نظامی بردم که تلاش ما این بود طلبه را از حالت رشد کاریکاتوری در بیاوریم.

تعداد بازدید : 13
ارسال نظرات