۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۶۶۰۴۳۲

نگاهی به زندگی امام جماعت شهر «کلتسک» بلاروس

نگاهی به زندگی امام جماعت شهر «کلتسک» بلاروس
امام جماعت مسلمانان شهر «کلتسک» بلاروس طی سخنانی از وضعیت سخت مسلمانان در دوران گذشته گفت و اظهار داشت که جامعه مسلمان در دوران کنونی بیشتر در «کلتسک» حضور دارند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، «استپان ایوسیفوویچ کازاکویچ» امام جماعت مسلمانان شهر «کلتسک» بلاروس طی سخنانی در رابطه با شیوه آشنایی خود با اسلام گفت: من در آوریل 1941 به دنیا آمدم. در کودکی من، هیچ تعلیم و تربیتی از اسلام وجود نداشت، زیرا آن زمان استالینیم شدت گرفته بود. پدر من گاهی اوقات امامت می‌کرد، ولی بعداً همه چیز ممنوع شد. این مسجد برچیده شد. یادم است پدرم به من الفبای عربی را یاد داد. اما من خوب یاد نگرفتم چون کوچک بودم و بازیگوش. علاوه بر این، در مدرسه به ما می‌گفتند که خدایی نیست. در دهکده لن، جایی که من در مدرسه تحصیل می‌کردم، در ایام تعطیلات ارتدکس، معلمان را برای گزارش دادن به اطراف کلیسا می‌فرستادند. اگر محصلی را در نزدیکی کلیسا می‌دیدند با والدین او تماس می‌گرفتند و گزارش می‌دادند.

وی افزود: در دانشگاه دولتی بلاروس در رشته دانشکده تاریخ تحصیل کردم و سپس به مدت سه سال در مدرسه‌ای در ناحیه نسویژ تاریخ تدریس و هنگام بازنشستگی شروع به مطالعه اسلام کردم. علاوه بر این، ترجمه قرآن به روسی نیز در آن زمان تازه منتشر شده بود. ترجمه قرآن را به روسی سه یا چهار بار خواندم و بعد شروع به مطالعه قرآن به زبان عربی کردم. سوره یاسین را هر روز دو یا سه بار برای پدر و مادرم، برای پدر بزرگ و مادربزرگم می‌خواندم و به همین ترتیب به مدت پنج سال هر روز سوره یاسین را می‌خواندم. محل تولد من روستای ایوانووا است. قبلاً فقط تاتارها در آنجا زندگی می‌کردند. و اکنون هیچ تاتاری در آنجا باقی نمانده است. در حال حاضر تنها در شهر کلتسک در ناحیه نسویژ جامعه‌ای از مسلمانان حضور دارند.

نویسنده: رایزنی فرهنگی ایران در بلاروس 

ارسال نظرات