۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۸۲۴۷۷
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

اخلاق‌مداری زمینه‌ساز تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است

اخلاق‌مداری زمینه‌ساز تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: هر چه میزان پایبندی میدانداران انتخابات اعم از نامزدها و مجریان به اخلاق بیشتر باشد میزان مشارکت مردم افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست با شماری از مسؤولان استانی، بر اخلاق‌مداری کاندیداها و طرفداران آن‌ها در جریان رقابت‌های انتخاباتی تأکید و اظهار کرد: یکی از شاخه‌های مهم اخلاق سیاسی اخلاق انتخاباتی است که به‌کارگیری آن در ایام انتخابات فواید مهمی برای جامعه به ارمغان می‌آورد.

وی با بیان اینکه فایده اول، اخلاق‌مداری فراهم شدن زمینه تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است، افزود: هر چه میزان پایبندی میدانداران انتخابات اعم از نامزدها و مجریان به اخلاق بیشتر باشد میزان مشارکت مردم افزایش می‌یابد؛ چراکه از پیامدهای مبارک اخلاق ورزی انتخاباتی، تقویت اعتماد در جامعه است.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی تصریح کرد: در نقطه مقابل بداخلاقی‌ها قرار دارند که یکی از عوامل اثرگذار در کاهش مشارکت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: فایده دوم اخلاق ورزی انتخاباتی این است که می‌تواند جامعه را به‌سوی انتخاب اصلح راهنمایی کند؛ زیرا فضایی که اخلاق در آن رعایت می‌شود قطعاً فضایی سالم خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری اضافه کرد: در فضای سالمی که عاری از دروغ، خصومت، تهمت، توهین، سوءظن و بدگمانی، افشاگری، پرده‌دری، حرمت‌شکنی، تخریب شخصیت، بدگویی، عیب‌جویی، تحقیر، نفرت‌انگیزی، اختلاف‌افکنی، نفاق ورزی و... است، عقلانیت بجای احساسات و هیجانات کاذب، تصمیم‌گیری و انتخاب‌گری می‌کند و همین امر طبیعتاً در انتخاب اصلح فوق‌العاده مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اخلاق انتخاباتی نسخه آرامش و امنیت جامعه است، گفت: اخلاق انتخاباتی موهبت سوم و مهم‌تر دیگری هم دارد و آن حکم‌فرمایی آرامش و امنیت در مهم‌ترین تجلی رکن جمهوریت نظام یعنی انتخابات است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: مقطع انتخابات مقطع بسیار حساسی است و حقیقتاً شب قدر اجتماعی مردم است و هرچه یک موضوع عمومی و اجتماعی حساس‌تر باشد به همان نسبت وجود آرامش و امنیت ضروری‌تر می‌شود.

وی افزود: ناگفته پیداست آنچه آرامش عمومی و امنیت اجتماعی را در شرایط حساس انتخابات برای جامعه ما به ارمغان می‌آورد، اخلاق انتخاباتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: اینکه در روایات داریم: «مَن حَسُنَ خُلقُهُ کَثُرَ مُحِبّوهُ و أنِسَتِ النُّفوسُ بهِ... مَن أحسَنَ خُلقَهُ أحَبَّهُ الأخْیارُ و جانَبَهُ الفُجّار... إنّ البِرَّ و حُسنَ الخُلقِ یَعْمُرانِ الدِّیار... سُوءُ الخُلقِ نَکَدُ العَیْشِ، یُوحِشُ النَّفسَ و یَرفَعُ الاُنْسَ» و تأکید می‌شود با خوش‌اخلاقی دوستان زیاد، انس و الفت‌ها بیشتر و عمیق‌تر، نیکان جامعه جذب و بدکاران دفع و شهرها آباد می‌شود و در مقابل بداخلاقی، موجب تیرگی زندگی‌ها، انزواها و از بین رفتن دوستی‌ها و الفت‌ها می‌شود ناظر به همین حقیقت تأثیر اخلاق در آرامش و امنیت است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات