۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۴۵۱۷۸

گزارش | تلاش کرونا برای پایان جنگ در یمن

گزارش | تلاش کرونا برای پایان جنگ در یمن
سازمان های بین المللی و مسؤولان یمنی در سایه شیوع ویروس کرونا درپی پایان جنگ در یمن هستند.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: این روزها صدای توقف درگیرها در یمن و اعلام آتش بس در سایه شیوع ویروس کرونا در جهان شنیده می شود و مقامات یمنی و سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل متحد بر لزوم اجرایی شدن این اقدام، تاکید وافری دارند. در این گزارش درپی نگاهی به درخواست ها برای توقف جنگ یمن پس از 5 سال کشتار بی رحمانه مردم مظلوم این کشور خواهیم داشت که در ادامه تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

گزارش | تلاش کرونا برای پایان جنگ در یمن

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل طی سخنانی به طور ضمنی خواستار پایان جنگ در یمن شد و اعلام کرد که «جهان ما با یک دشمن مشترک که همان ویروس کروناست، مواجه شده است، ویروسی که همگان را مبتلا می‌کند و توجهی به نژاد و ملیت و دین ندارد و همه را بدون هیچ رأفتی دچار می‌کند.»

گوترش افزود: «در همین حال درگیری‌های مسلحانه در تمامی جهان ادامه دارد و این ویروس همه‌گیر به وضوح جنون جنگ را نشان می‌دهد؛ بنابراین خواستار توقف فوری درگیری‌ها در تمامی جهان هستم

همچنین «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در پیامی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس اتحادیه عرب  اظهار داشت: «بحرانی که جهان با آن روبرو است همه منابع موجود را تحت فشار قرار می‌دهد و مقابله با آن بیشترین اولویت را در بین برنامه‌های کمک رسانی به خود اختصاص خواهد داد که این قضیه رنج گروه‌های پناهندگان، آوارگان و آسیب پذیرترین گروه‌ها را بیش‌تر می‌کند».

ابوالغیط جهان عرب را به مثابه یک کشور ملی عربی توصیف کرد که با چالش‌های بی سابقه و خطرناکی روبه رو است و بیان داشت: «متاسفانه در برخی موارد این چالش‌ها به وحدت، تمامیت ارضی و موجودیتش آسیب زده است، چالش‌هایی که یک کشور به تنهایی قادر به مقابله با آن نیست».

به گفته دبیرکل اتحادیه عرب، «کشورهای عربی قادر به صیانت از ظرفیت‌های مالی و انسانی خود نخواهند بود جز در صورت اینکه به این امر واقف شوند که امنیت ملی آنها از هرمز تا جبل طارق و از نیل تا جولان، به هم گره خورده است. کشورهای عربی اعضای یک پیکرند که اگر یکی از آنها جراحتی بردارد درد همه پیکر آن را فرا می‌گیرد».

وی با بیان اینکه ادامه درگیری‌ها در جهان عرب با توجه به شیوع ویروس کرونا امری بیهوده است، افزود: «برخی از این بحران‌ها و به خصوص در سوریه و یمن هزینه انسانی سرسام آوری داشته است  مثل بحران آوارگی مردم یا بیماری مالاریا که شمار مبتلایان در یمن تا اکتبر گذشته به قریب به 116 هزار نفر رسیده بود».

در طرف مقابل مقامات یمنی نیز که بارها پیشنهاد توقف آتش بس داده اند، از درخواست های آنتونیو گوترش و احمد ابوالغیط استقبال کردند و محمد علی الحوثی رییس کمیته عالی انقلاب یمن با انعکاس این اظهارات گوترش در صفحه توییتر خود نوشت: از دعوت دبیرکل سازمان ملل برای توقف جنگ در یمن استقبال می‌کنیم. ما موافق توقف تجاوز آمریکایی، انگلیسی، سعودی، اماراتی و متحدان آنها هستیم و این موضوع باید همزمان با لغو محاصره و برداشتن ممنوعیت‌ها در بنادر دریایی و هوایی و پرداخت حقوق‌ها باشد تا کارمندان بتوانند اقدامات لازم برای پیشگیری از این ویروس (کرونا) را انجام دهند. به دبیرکل یادآوری می‌کنیم این چیزی است که به آن تعهد داده شده است.

وی پیش از این در حساب توییتر خود نوشته بود: «ویروس کرونا تمام جهان را درنوردیده و تهدیدی برای بشریت است و ما از شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل می‌خواهیم که جلوی تجاوز قدرت‌های متجاوز علیه ملت یمن را گرفته و به محاصره این کشور پایان دهند؛ ویروس سراسر جهان منتشر شده است و ملت‌های جهان باید از صلح برخوردار بوده و بتوانند با این ویروس خطرناک مبارزه کنند.»

پیش از این نیز سید عبدالملک بدر الدین الحوثی، رهبر انصار الله یمن، شنبه (دوم فروردین) گفت که دلایل متعددی می‌تواند منجر به شیوع وبا و بیماری های واگیر در جهان شود. برخی کشورها با دستکاری و تولید ویروس، از آن ها در برابر دشمنان خود استفاد می‌کنند. آمریکا و برخی کشورها آزمایشگاه بزرگی دارند که می‌توانند در آنجا ویروس‌های مهلک علیه انسان ها تولید می‌کنند.

وی افزود: آمریکا سابقه استفاده از این گونه ویروس در کارنامه غیرانسانی خود دارد و پیشتر از آن علیه سرخپوست‌ها استفاده کرده است. کشورهای استعمارگر از جمله ایالات متحده آمریکا باید در وهله اول مسؤول انتشار ویروس کرونا در جهان باشند. آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و دوستان آن‌ها هیچ ترسی از اینکه از ویروس‌هایی مانند کرونا، تسلیحات ویرانگر و ممنوعه علیه بشریت استفاده کنند، ندارند.

رهبر انصارالله یمن گفت: «بعید نیست که آمریکایی‌ها اهدافی در شیوع کرونا و استفاده از آن داشته باشند ولو اینکه این ویروس به خود جامعه آمریکا نیز صدمه و آسیب بزند».

وی ادامه داد: هر گونه انتقال کرونا به یمن با نظارت و اقدام آمریکا و به وسیله آل‌دست این کشور مانند عربستان سعودی و امارات صورت خواهد گرفت. مردم و دولت یمن در برابر این گونه اقدامات خواهند ایستاد و با کرونا مقابله خواهند کرد.

چند نکته:

در سخنان دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل اتحادیه عرب و مقامات یمنی در فوق چند نکته نهفته است که با آن اشاره می کنیم.

سازمان ملل متحد طی 5 سال گذشته که مردم مظلوم یمن به شکل وحشیانه ای از سوی ائتلاف سعودی قلع و قمع شده اند، هیچ اقدام برای توقف این جنگ منحوس انجام ندادند و اکنون که ویروس کرونا بر جهان سایه افکنده است، به در خواست های مکرر مقامات یمنی و آزادی خواهان جهان  به طور ضمنی بر لزوم توقف جنگ در جهان سخن گفته و هیچ اسمی از یمن نبرده است.

اما چرا سازمان ملل هیچ اقدام عملی برای توقف جنگ در یمن انجام نمی دهد و فقط با فرستادن نمایندگان مختلف به این کشور به ظاهر نقش میانجیگری را بازی می کند؟ جواب واضح است، ائتلاف سعودی به ویژه عربستان با پول های هنگفت، دهان مقامات سازمان ملل را بسته است به طوری که نه چشم و نه گوش های آنان صدای کمک های خواهی کودکان یمنی را نمی شنوند و با پا گذاشتن بر قوانین سازمان ملل از کنار سر بریدن جوانان یمنی به سادگی عبور می کنند.

گزارش | تلاش کرونا برای پایان جنگ در یمن

از سوی دیگر ویروس کرونا، کشورهای مختلفی را با خود درگیر کرده است، اما خوشبختانه آمارهای رسمی از مبتلایان به این ویروس منحوس در کشور یمن، مخابره نشده است به همین علت مسؤولان یمنی بیم آن را دارند که مقامات سعودی از این ویروس استفاده کرده و آن را در یمن تزریق کنند به همین علت محمد علی الحوثی و سید عبدالملک بدر الدین الحوثی نسبت به این اقدام آل سعود هشدار داده اند.

اما چقدر این ترس مسؤولان یمنی صحیح است؟ رژیم آل سعود طی 5 سال گذشته با تحریم شدید یمن و بستن گذرگاه های مرزی زمینی، هوایی و دریایی اجازه دستیابی مردم یمن به دارو را ندادند که این مساله موجب شیوع بیماری های واگیر دار و مزمن نظیر وبا در یمن گشته که این مساله موجب کشته شدن صدها هزار نفر از زن و کودک بی گناه شده است؛ پس آل سعود هیچ ابائی ندارد که ویروس کرونا در این کشور شیوع پیدا کند که شاید به این وسیله بتواند بیشتر بر مسؤولان یمنی فشار بیاورد.

همان طور که رهبر انصار الله یمن در سخنان خود در دوم فروردین امسال بیان کرده است، آمریکایی ها سابقه استفاده از این گونه ویروس در کارنامه غیرانسانی خود دارد و پیشتر از آن علیه سرخپوست‌ها استفاده کرده است، پس مقامات سعودی که خود را تابع و دنباله‎رو آمریکا و رژیم صهیونیستی می دانند، بعید نیست که از این ویروس علیه مردم یمن استفاده کنند.

نکته پایانی آن است که عربستان به دنبال خروج از باتلاق یمن است، آل سعود به خوبی می داند که به اهدافی که در ذهن داشته است، به برکت جبهه مقاومت و رشادت های مردم یمن، نتوانسته دست یابد، بنابراین به هر ریسمانی جهت خروج آبرومندانه از این کشور چنگ می زند بنابراین ابائی ندارد که با فشار زیاد به مسؤولان یمنی و دریافت امتیازات بیشتر، پایان جنگ را در این سرزمین اعلام کند.

جمع بندی:

ویروس کرونا اگرچه بنا بر شواهدی ساخت بشر است و بنابر احتمال بسیار قوی به دست کشورهای استکباری یعنی آمریکا ساخته و شیوع پیدا کرده، اما مطلب بسیار مهم این است که رژیم های منطقه نظیر آل سعود و رژیم صهیونیستی نباید از این فرصت به نفع خود استفاده کنند.

جهانیان نیز با فشار به مقامات سعودی و سازمان های بین المللی باید هرچه سریعتر این جنگ 5 ساله در یمن را پایان دهند و به تعهدات خود نسبت به آن پایبند و به حق و حقوق کامل مردم این کشور احترام بگذارند و به فکر امتیاز گرفتن از یمنی ها نباشد بلکه باید خسارت این جنگ تحمیلی را از عربستان دریافت و به یمنی ها پرداخت کنند.

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
نمحمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
در مورد مبتلاء شدن 150 نفر از آل سعود به کرونا گفته شد. ندادند به ارباب آل سعود. مگر شیرشان در قیام و قعود ؟ چرا پس شدند مبتلاء این همه؟ نباشد درست این برای رمه . الهی بمیرد براشان ننه . گزد کلشان را هزاران کنه .
0
0