۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۷۵۸۰۴۳

یادگاری شهید رئیسی در حوزه رسانه‌ چه بود؟

یادگاری شهید رئیسی در حوزه رسانه‌ چه بود؟
شهید رئیسی توجه فراوانی به نقش مطبوعات و رسانه‌ها داشت و حفظ مرجعیت رسانه‌های داخلی و مقابله با جنگ ترکیبی، رسانه‌ای و روانی دشمن از جمله دغدغه‌ها و انتظارات مهم وی در حوزه رسانه‌های داخل کشور بود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شهید آیت الله رئیسی در طول دوران خدمت خود به عنوان رئیس جمهور توجه فراوانی به نقش مطبوعات و رسانه‌ها داشت و همواره از اهالی رسانه می‌خواست با اطلاع‌رسانی صادقانه و منصفانه پل ارتباطی میان دولت و مردم باشند. حفظ مرجعیت رسانه‌های داخلی و مقابله با جنگ ترکیبی، رسانه‌ای و روانی دشمن از دیگر دغدغه‌ها و انتظارات وی در حوزه رسانه‌های داخل کشور بود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در مقطع زمانی سه ساله‌ای که ریاست قوه مجریه را بر عهده داشت، در ارتباط مستمر با خبرنگاران، سردبیران و مدیران مسئول رسانه‌ها بود. او علاوه بر شرکت در نشست‌ها خبری، چندین بار با رسانه‌ای‌ها دیدار کرد و شنونده نظرات و انتقادها و پیشنهادهای آنها شد. رئیس‌جمهور شهید چندین نشست هم‌اندیشی با مدیران و اصحاب رسانه داشت که از میان آنها می‌توان به مراسم شامگاه یکشنبه -۲۱ فروردین ۱۴۰۱- و همچنین دیدار عصر پنجشنبه -۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲- اشاره کرد.

سال گذشته را که مرور می کنیم، شهید رئیسی سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ همزمان با روز خبرنگار، در آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران شرکت کرد؛ او یک روز قبل از این مراسم، در سازمان صدا و سیما حضور یافت و به دیدار کارکنان معاونت صدا در ساختمان شهدای رادیو رفت؛ با حضور در استودیو شماره یک صدای رسانه ملی ضمن دیدار و گفت‌وگو با تعدادی از گویندگان پیشکسوت، در جریان تولید برنامه‌های رادیویی در این بخش قرار گرفت. حضور در برنامه سیمای خانواده و بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک، بازدید از معاونت سیما، معاونت سیاسی و بخش‌های مختلف خبرگزاری صدا و سیما و دفتر جرس (جریان سازی، رصد و سیاست‌گذاری) از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در بازدید از رسانه ملی بود.

اطلاع‌رسانی صادقانه و منصفانه

شهید رئیسی در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران و اصحاب رسانه (شامگاه یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱) با بیان اینکه این نشست‌ها را برای دولت بسیار مفید و مغتنم می‌دانم، گفت: مؤکداً به همه همکاران خود توصیه کردم که نشست‌های مستمر و منظم با نخبگان و حتی مخالفان دولت داشته باشند و از ایده‌ها و نظرات ‌آنان استفاده کنند.

دکتر رئیسی از اصحاب رسانه خواست تا با اطلاع‌رسانی صادقانه و منصفانه پل ارتباطی میان دولت و مردم باشند و اظهار داشت: همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند، مردم مومن انقلابی و حاضر در صحنه مهمترین و اصلی‌ترین مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی هستند و بسیار مهم است که امید و اعتماد آنان حفظ شده و ارتقا یابد.

امیدآفرینی و حفظ مرجعیت خبری/ دغدغه‌ها و توصیه‌های رئیسی در حوزه رسانه‌ها چه بود؟

دوران جنگ روایت‌ها

رئیس‌جمهور شهید در آن جلسه با اشاره به اینکه امروز دوران جنگ روایت‌ها است، تصریح کرد: اصحاب رسانه نقش موثری در روایت دقیق، صریح، سریع و امیدآفرین از رویدادهای مختلف دارند و بدون رسانه‌های حرفه‌ای، منصف و متعهد امکان هماوردی با دشمنان در عرصه جنگ روایت‌ها وجود ندارد.

رئیسی نقش رسانه‌ها در افزایش و اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی را قابل توجه دانست و گفت: البته این به معنی آن نیست که رسانه‌ها نباید دولت را نقد کنند، چرا که انتقاد آنان و انتقال دیدگاه‌ها، نظرات و انتقادات مردم به دولت می‌تواند کمک بزرگی برای حل مشکلات کشور باشد.

اطلاع‌رسانی امیدآفرین

آیت‌الله رئیسی بر ضرورت تقویت حوزه اطلاع‌رسانی و تبیین اقدامات دولت تاکید کرد و گفت: همه ما در دولت مسئولیت داریم که با برنامه‌ریزی، زمینه تبیین بهتر و بیشتر دستاوردهای دولت به جامعه را فراهم کنیم چرا که این کار برای مردم امیدآفرین است و می‌تواند گام موثری در مقابله با جریان یاس‌آفرینی دشمن باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: دشمن به دنبال یأس‌آفرینی و ناامید کردن مردم است و شما اصحاب رسانه با راهبرد اطلاع‌رسانی امیدآفرین نقش موثری در خنثی کردن توطئه‌های دشمن و کسب پیروزی در نبرد روایت‌ها دارید.

بیش از ۶۰ مدیر از رسانه های مکتوب، تصویری، خبرگزاری ها و سایت ها در این نشست حضور داشتند که از میان آن‌ها می‌توان به الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد، محمد شجاعیان مدیرعامل خبرگزاری مهر، محمدجواد اخوان مدیر مسئول روزنامه جوان، محمدعلی نادعلی‌زاده مدیرعامل پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، محمدامین ایمان‌جانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان اشاره کرد.

جایگاه مهم رسانه در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن

این دیدار سال ۱۴۰۲ هم تکرار شد؛ آخرین روز های اسفند بود، پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ شهید رئیسی در نشستی با «اصحاب رسانه» شرکت کرد، پس از شنیدن دیدگاه‌های چند نفر از نمایندگان رسانه‌ها، در سخنانی ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای رسانه به ویژه شهدای رسانه در غزه و فلسطین، به جایگاه مهم رسانه در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: امروز که راهبرد دشمن ایجاد یاس در جامعه با بزرگنمایی ضعف‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و «نمی‌شود»ها است، تقسیم صحیح در میان رسانه‌ها، نه دسته‌بندی چپ و راست، بلکه دسته‌بندی رسانه‌های امیدآفرین در برابر یاس‌آفرین است.

رئیس جمهور شهید در آن جلسه نقش، شأن و رسالت رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی، اعتمادآفرینی و مشارکت‌آفرینی در جامعه را بسیار با اهمیت توصیف و تصریح کرد: بیان رسانه‌ها و قلم فعالان این عرصه نقش مهمی در حفظ وحدت و انسجام اجتماعی و نیز در کیفیت مقابله با جنگ ترکیبی، رسانه‌ای و روانی گسترده دشمن دارد.

تلاش برای رفع شبهات و گره‌های ذهنی

رئیسی با اشاره به اینکه در جامعه زمینه‌های فراوانی برای امیدآفرینی وجود دارد، اظهار داشت: از جمله اقدامات موثر برای امیدآفرینی این است که دولت با اقدام و عمل و رسانه‌ها با قلم و بیان خود در مسیر ترویج نقاط قوت و تلاش برای رفع نقاط ضعف اقدام کنند.

تلاش برای رفع شبهات و گره‌های ذهنی از دیگر تاکیدات رئیس جمهور در جلسه امروزش با اصحاب رسانه بود. خواست رئیسی از رسانه‌ها این بود که فارغ از اینکه چه کسی و چرا این گره‌ها را در ذهن مردم ایجاد کرده، به دنبال رفع آنها باشند تا تبدیل به مسئله و در نهایت ناامیدی و یاس نشود.

رئیس جمهور با اشاره به مباحث مطرح در این جلسه درباره بررسی چرایی نرسیدن صدای پیشرفت کشور به همه بخش‌های جامعه، علی‌رغم اقدامات خوب و زیربنایی که در کشور انجام شده است، جمع اصحاب رسانه را یکی از بهترین جمع‌ها و نشست‌ها برای بررسی این موضوع و موضوعات مشابه دانست.

تصویرسازی از دستاوردهای بزرگ نظام

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در جنگ روایت‌ها و تصویرسازی از دستاوردها و اقدامات بزرگ نظام و انقلاب با بهترین، مطمئن‌ترین، واقعی‌ترین و باورپذیرترین روایت‌ها، تصریح کرد: اجازه ندهید در این جنگ تصویرسازی دروغین و وارونه، رسانه‌های دشمن بر واقعیت و حقیقت غلبه کنند.

رئیسی اهمیت حفظ مرجعیت رسانه‌های داخلی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: به رغم تلاش دشمنان برای انتقال مرجعیت خبری به خارج از مرزها قطعاً با تصویرسازی درست و صادقانه از حقیقت انقلاب و نظام اسلامی مرجعیت رسانه‌ای ما دچار خدشه نخواهد شد.

مطالبه‌گری همراه با پیشنهاد اصلاحی

رئیس جمهور با بیان اینکه انصاف ایجاب می‌کند در کنار پرداختن به نقاط ضعف و کاستی‌ها، نقاط قوت نیز انعکاس یابد، مطالبه‌گری همراه با پیشنهاد اصلاحی را شیوه صحیح تعامل رسانه‌ها با دولت دانست و گفت: اگر همگان در گفتن و بیان، دقیق باشیم و صرف نظر از سلیقه سیاسی، نقاط قوت کشور را برجسته کنیم، خواهیم توانست جامعه را سرشار از نشاط و امید کنیم، چرا که این دستاوردها متعلق به مردم و شهداست و باید به رخ کشیده شود.

خبرنگاران نیرو‌های جبهه مقابله با جریان‌سازی خبری، فرهنگی و رسانه‌ای دشمن برای عوض کردن جایگاه حق و باطل و غبارآلود کردن فضا هستند

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش رسانه‌های غربی در انحراف افکار عمومی مردم دنیا از وقایع فلسطین و غزه، گفت: برخی رسانه‌ها با مزدوری برای آمریکا و رژیم صهیونیستی ضمن سانسور تظاهرات گسترده و بی‌سابقه مردم نقاط مختلف جهان علیه جنایتگری صهیونیست‌ها در غزه، در تلاش هستند که فضای به وجود آمده علیه رژیم صهیونیستی در رسانه‌های بین‌المللی دنیا منعکس نشود.

رئیسی در ادامه تلاش برای اعتلای انقلاب اسلامی را از جمله نقاط اشتراکی میان دولت و رسانه‌های داخلی برشمرد و با مروری کلی به اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در طی ۲.۵ سال گذشته افزود: احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل و تعطیل به رغم محدودیت‌های مالی، به سامان رساندن پروژه‌های نیمه تمام، کاهش مشکل ناترازی‌ها در صنعت آب و برق، تلاش ویژه جهت تثبیت بازار سرمایه با صرفنظر کردن از منافع دولت و همچنین توزیع کالابرگ و تامین آب، برق، گاز و بیمه سلامت رایگان برای سه دهک پایین جامعه، از جمله اقدامات دولت در مسیر گره‌گشایی از مشکلات کشور بوده که جا دارد رسانه‌ها توجه بیشتری در تبیین آنها داشته باشند.

«توجه به بسیج به عنوان پایگاه و ملجأ دلدادگان نظام و انقلاب اسلامی»، «اهتمام دولت به پاسخگویی و بازکردن گره‌های ذهنی» و «توجه ویژه دولت به دغدغه‌های اصحاب رسانه» از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور در این جلسه بر آنها تأکید کرد و ضمن تقدیر از تلاش همه رسانه‌ها در نقد منصفانه عملکرد مسئولین، تصریح کرد: ما معتقدیم در ایجاد ناامیدی، میان یک مدیر یا صاحب قلم تفاوتی وجود ندارد و قطعاً با تکیه بر نگاه مشترک امیدآفرینی در جامعه، خواهیم توانست بسیاری از مشکلات را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

فعالان و اصحاب رسانه حاضر در این نشست پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، افطار را میهمان رئیس جمهور بودند.

دولت از هیچ خبرنگار و رسانه‌ای شکایت نکرد

اما روز خبرنگار سال گذشته، با حضور رئیس جمهوری خاص بود، سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ همزمان با روز خبرنگار، آیت الله رئیسی در آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران، شرکت کرد و ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و گرامیداشت یاد خبرنگاران با تأکید بر استقبال دولت از نقدهای منصفانه، رسانه‌های روشنگر را زبان گویای دولت عنوان کرد و تصریح کرد: بنده از اولین روز شروع به‌کار این دولت همه پرونده‌های شکایات صورت گرفته از سوی دستگاه اجرایی را مختومه کرده و تا به امروز با وجود همه هجمه‌ها و تخریب‌ها علیه دولت از هیچ خبرنگار و رسانه‌ای شکایت نکرده‌ایم.

وی اظهار داشت: جایگاه راوی و خبرنگار در روایات و فرهنگ دینی ما بسیار با اهمیت است و سوگند قرآن به قلم، سوگند به قلم‌هایی است که از آنها حقایق و معارف الهی و تلاش برای نجات و احقاق حقوق انسان تراوش می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به ابزارهای جدیدی که در لحظه اخبار را منتقل می‌کنند، افزود: همه این ابزارها برای جمع‌آوری و انتقال اخبار هستند، اما تولید خبر همچنان توسط نیروی انسانی انجام می‌شود که ثقه و مورد اطمینان و اعتماد بودن او بسیار مهم و موثر است.

آیت الله رئیسی خبرنگاران را نیروهای جبهه مقابله با جریان‌سازی خبری، فرهنگی و رسانه‌ای دشمن برای عوض کردن جایگاه حق و باطل و غبارآلود کردن فضا توصیف و تصریح کرد: امروز جنگ رسانه‌ای و شناختی دشمن نیازمند دفاع رسانه‌ای و شناختی است و باید به دقت بررسی شود که دشمن کدام نقطه و مساله را هدف قرار داده است.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خرداد و تاکید ایشان بر اهمیت تلاش برای تقویت ایمان و امید در جامعه اظهار داشت: دشمن همه توان و تلاش خود را به کار گرفته تا با اطلاع‌رسانی و تصویرسازی جهت‌دار ایمان مردم را تضعیف و امید آنان را به یاس تبدیل کند.

امیدآفرینی در مقابل یاس‌آفرینی دشمنان

آیت الله رئیسی جایگاه اهالی رسانه را امیدآفرینی در مقابل یاس‌آفرینی دشمنان دانست و خاطرنشان کرد: امروز راهبرد جمهوری اسلامی ایران تقویت ایمان و امید جامعه است و دولت و خبرنگاران در این عرصه ماموریت مشترکی دارند؛ دولت در عرصه اقدام و عمل و خبرنگاران در عرصه تبیین و تنویر افکار عمومی به دنبال تقویت ایمان و امید جامعه به ویژه در میان نسل جوان هستند.

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد خود برای راه‌اندازی اردوهای راویان پیشرفت، گفت: امروز پیشرفت‌های زیادی در کشور داریم که ندیدن آنها سخت است. درست است که مشکلاتی هم داریم اما باید پیشرفت‌ها را نیز روایت و در بیان مشکلات با ارائه راهکار و پیگیری اجرای این راهکارها و رفع مشکلات کار را دنبال کرد.

اهالی قلم داشته‌های خودمان را ببینند

آیت الله رئیسی در ادامه آزادی قلم و بیان را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: امروز به برکت خون شهدا و مجاهدان در صحنه، این آزادی‌های مشروع تضمین شده و دولت و همه دستگاه‌های حاکمیتی به آن پایبند هستند.

وی با تأکید بر لزوم حفظ شأن و جایگاه آزادی قلم و بیان از سوی صاحبان قلم و تریبون تصریح کرد: در مقاطعی از تاریخ انقلاب اسلامی افرادی نبود آزادی بیان را فریاد زده‌اند که خود بیش از همگان از مواهب این آزادی بهره جسته‌اند.

رئیس جمهور رعایت انصاف در بیان و نوشتار را از دیگر ملزومات حفظ شأن و جایگاه آزادی قلم و بیان دانست و گفت: اگر در کنار بیان نقاط منفی، نقاط مثبت نیز ذکر شد، چنین نگاهی مشکلات را حل خواهد کرد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه -۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳- در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهوری بودند.

مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی و همراهان شهیدشان روز سه شنبه -اول خرداد- در تبریز و قم و روز چهارشنبه -دوم خرداد- در تهران برگزار شد و آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بر پیکر این شهیدان خدمت نماز خواندند؛ تشییع پیکر این شهدای والامقام در ادامه روز پنجشنبه -سوم خرداد- در بیرجند و مشهد برگزار خواهد شد؛ قرار است پیکر شهید رئیسی در حرم مقدس امام هشتم (ع) به خاک سپرده شود.

ارسال نظرات